Hulshorst, Putten en Harderwijk (GD) weekend

Gelderland, onze eigen provincie, wordt de bestemming voor dit weekend. We liggen prima op ons zelfbedachte schema. Derde maand van het jaar, derde weekend weg, derde provincie bezoeken. Het wordt een gecombineerd wandel- en museumweekend, ook al omdat de weersvoorspelling niet zo heel erg gunstig is. Weinig kans op zon, koude noordenwind en winterse buien op zondag.

Onze reis in één oogopslag

Vrijdag 3 maart

Op de vogelscheurkalender 2023 hebben we gelezen we dat er een mooie 11km-wandeling is aan de rand van het Veluwemeer. De start is bij Landgoed Hulshorst. We hopen veel overwinterende watervogels te zien.

We arriveren tegen 13 uur bij het landgoed en de camper past net op de (vrij kleine) parkeerplaats. Na een grijze ochtend prikt het zonnetje nu met regelmaat tussen de wolken door. Met 5 ⁰C en een koud windje is het nog lang geen voorjaar. Maar droog is het gelukkig wel.

We lopen via hotel Kasteel de Essenburgh ten noorden van Hierden en volgen regelmatig stukjes van de Hierdense Beek. Vervolgens onverhard door het weideland en we zien het Veluwemeer schitteren in het spaarzame zonnetje. Met onze drone maken we wat opnamen. De vogels die we spotten zijn ganzen, zilver- en blauwe reigers en eenden, geen grote aantallen echter. Wat verder komen we bij de uitkijktoren, waar we van boven uitkijken op bruingele rietkragen en felblauw water met weer de genoemde vogels. Vanaf hier zijn we op de terugweg. Natuurmonumenten is druk bezig dit gebied te herinrichten, overal zie je voertuigen en mensen aan het werk. De paden zijn dan ook rul met diepe sporen van de tractoren; loopt niet heel makkelijk. Over een paar jaar zal dit een prachtig begroeid natuurgebied zijn. Langs de Tochtsloot en het Barrebos keren we terug naar het landgoed via mooie bospaden.

Bij de zoektocht naar een camperplek tasten we mis in Harderwijk: alles vol, zelfs meer dan officieel mag. In Putten, "Parking Gemeentehuis" hebben we meer geluk. Er is een plaatsje vrij en die is dan ook voor ons. 's Avonds blijkt dat onze huishoudaccu veel te snel leegloopt. We redden ons met kaarsjes maar daar moet binnenkort wat aan gedaan worden.

Nog even het WK schaatsen volgen en dan volgt er een lange, rustige nacht.

Zaterdag 4 maart

Vandaag gaan we weer eens een klompenpad lopen: het Oldenallerpad, 11km. We hoeven maar een klein stukje te rijden naar boerderij 't Melkboertje" aan de Broekmolenweg, het beginpunt van de tocht. Blijkbaar een geliefd pad, want er staan al heel wat auto's (en campers). Hier kun je uiteraard melk kopen, maar er blijkt ook een gezellige ruimte te zijn om even te zitten.

Eerst even koffie drinken om een buitje te ontlopen en dan vertrekken we. We lopen al snel onverhard op een overgang tussen bomen en akkers, het begin is al mooi. We passeren de vistrap in de Schuitebeek en komen dan in het kasteelpark van kasteel Oldenaller. Een mooi park met een gracht en vijver en veel stinzenplanten. De narcissen staan ook al in bloei en kleuren prachtig tussen het groen. Het kasteel is nu in gebruik als appartementencomplex.

Er komt weer een klein motregenbuitje en we schuilen kort achter de stam van een dikke boom. Na een paar minuten lopen we verder, grotendeels onverhard, en genieten van de afwisselende omgeving. We passeren een paar schaapskooien, waaronder één die gerestaureerd is door natuurmonumenten en nu in gebruik is als rust- en informatiepunt. De route heeft een alternatief onverhard stukje over het landgoed Hell. Dat laten we ons niet ontzeggen. Het pad is soms erg modderig en we moeten ons zelfs even een stukje door het bos banen, maar dat mag de pret niet drukken. We lopen ook over een erf met een loslopende en blaffende hond, die gelukkig alleen nieuwsgierig is en kort daarna zijn we weer op de officiële route.

De laatste beschreven locatie is heideveld Heihoef, dat jammer genoeg vooral uit buntgras bestaat. En daarmee komen we terug bij 't Melkboertje en zit de mooie wandeling er al weer op.

We gaan op zoek naar een overnachtingsplek en komen eerst uit bij CP parking Zonneweide. Dit blijkt een groot en vooral leeg parkeerterrein te zijn, waar je niet kunt lozen. Dan maar een klein stukje terug rijden naar camperplaats De Voorste Akker in Ermelo. Deze private plaats is heel uitnodigend en we mogen morgen zo lang blijven als we willen. Dat komt ons goed uit, maar daarover morgen meer. Onderweg zien we het kunstwerk  Cycloïden op een rotonde in Harderwijk. Het zijn 25 bollen die van onder af worden verlicht in verschillende kleuren. Jammer dat het nog niet donker is.

Na aankomst op de cp eerst de WK afstanden (schaatsen dus) kijken en dan eten.

Zondag 5 maart

Het eerste uurtje op deze zondagochtend bestaat uit lekker luieren: boekje lezen en wat bijkletsen. Daarna pancakes met blauwe bessen bakken en de wandelrugzak klaarmaken. Kwart over elf lopen we naar het Stadsmuseum in Harderwijk, drie kilometer verderop. Wij komen hier voor de tijdelijke tentoonstelling "Het Verloren Hertogdom". De Ridders van Gelre hebben hier een mooie tentoonstelling van gemaakt. We maken een tijdreis van de prehistorie naar de Romeinen, voorbij woeste Vikingen en gemene draken, langs kastelen en grote veldslagen. En we ontdekken waarom het ooit zo machtige hertogdom is verdwenen. Heel interessant en zeker de kreet "het Hertogdom Gelre bestond al toen Amsterdam nog een zompig moeras was" spreekt mij als rasechte Gelderlandse natuurlijk wel heel erg aan.  We zien topstukken als een urn uit de klokbekercultuur (2300 jr v. Chr) en een Romeinse sleutel, puntgaaf (50-250 n. Chr.)

Daarna bekijken we de rest van het museum. Dat gaat over het kleurrijke verleden van Harderwijk en er is ook nog een tijdelijke tentoonstelling van de kunstenares Saskia Boelsums. We wandelen nog even de museumshop in en kopen een leuke puzzel van Marius van Dokkum. Die wordt deze week nog gemaakt, heel veel zin in 😁. Marius is een kunstenaar en illustrator, veel van zijn schilderijen hebben een humoristisch karakter. Hij gaat samen met Jan van Haasteren vanaf mei hier een tentoonstelling organiseren. Die willen we zeker niet missen!

Terug bij de camper staat de GeoTracker op 8,45 kilometer, niet slecht gedaan! Tijd om onze spulletjes in te pakken en huiswaarts te keren.