Lang weekend, rondom bevrijdingsdag

We knopen bij bevrijdingsdag maar een weekendje aan vast en omdat het zondag moederdag is blijven we lekker in Nederland.

Onze reis in één oogopslag, rechts een wat meer gedetailleerde kaart

Donderdag 5 mei

Rond half twaalf op deze 5e mei starten we de camper. Geen bevrijdingsfestival voor ons, maar een paar ontspannen (wandel-)dagen en een moederdagbezoekje op zondag. Het weer is heerlijk: lichte bewolking waar het zonnetje probeert tussendoor te schijnen. Waarschijnlijk tippen we dit weekend de twintig graden aan, eindelijk lente.
Tricht, een dorpje in de Betuwe is het startpunt van een klompenpad, het Leidschehoevenpad, zo'n 9 km.
We lunchen in de buurt van Rhenen en op de plaats van bestemming pakken we de wandeltassen in. De start van dit Klompenpad is bij de stallen en de schaapskooi van zorg- en kinderboerderij Natuurbeleving Leidsche Hoeven, die we eerst bekijken. Wat verder lezen we over de pogingen om landgoed Mariënwaerdt in te polderen, door afwateringen te maken in de richting van de Linge. In de 19e eeuw werd het een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en gebruikt als inundatievlakte. Het is overal ontzettend droog, de grond is gebarsten en dat begin mei, dat belooft nog wat.
Koeien in de wei lopen naar ons toe en maken gekke bokkensprongen om ganzen weg te jagen. Ze zijn heel nieuwsgierig, wat een leuk gezicht.

Heel veel planten bloeien al uitbundig en maken het een feest om hier te lopen, zon en water maken het compleet. "Inundatiebanken" laten ons zien hoe hoog het water kan komen. Foto hebben we helaas niet,  "onze" bank was in elkaar gestort. In dit gebied liggen ook meerdere eendenkooien. Vroeger bedoeld om eenden te vangen, nu rustgebieden voor meerdere diersoorten.

We passeren een woerd, een heuvel die dienst doet in tijden van hoog water. In dit geval staat er een boerderij op, er zijn er nog 16 van in de Mariënwaerdt. We hebben ze ook gezien in Groningen, daar worden ze wierden genoemd.

Bij dit landgoed (900 ha groot) hoort Huis Mariënwaerdt. Lang geleden een klooster, maar sinds 1734 in het bezit van één familie. We passeren het niet op onze wandeling, maar willen er morgen nog langsrijden, dan is het verhaaltje weer compleet.

Diverse routes lopen hier, de bewoners van het landgoed zijn met de tijd meegegaan. Biologische akkerbouw en fruitteelt gaan hier samen. Het laatste gedeelte lopen we langs de Bisschopsgraaf. Gegraven in de 12e eeuw, later werd het een trekvaart met jaagpad. Nu is het er rustig en wandelen wij er alleen tussen de kikkers en de vogels. Het is vandaag weer een schitterende natuurtocht. In de mooie Hoevenwinkel, waar we de wandeling eindigen, kun je van alles kopen. Voor ons deze keer een lekker ijsje met boerenjongens.

We rijden door naar Parking de Beersteeg in Zaltbommel. De plekken zijn bezet, maar er staan al meerdere campers naast op de gewone parkeerplaatsen. Wij schuiven er maar bij aan en wachten af of we mogen blijven vannacht.

Vrijdag 6 mei

We hebben gelukkig rustig kunnen slapen vannacht. Niemand die zei dat we er niet mochten staan en geen herrie. Vanmorgen loopt het parkeerterrein echter in een mum van tijd vol en we maken ons zorgen of we er dadelijk nog wel tussenuit kunnen komen. Evelien heeft zelfs al een lokale wandeling opgezocht. Na het ontbijt dan ook maar meteen geprobeerd weg te rijden en ....dat lukt zonder enige moeite.

Meteen maar door naar Huis Mariënwaerdt, dat van het landgoed. Vanuit Beesd staan de bordjes de ene kant op aangegeven en Google leidt ons de andere kant op. Uiteindelijk lukt het ons zowel met de bordjes als met Google niet. Huis Mariënwaerdt blijft voor ons onvindbaar en onze zoektocht eindigt via de Appeldijk in Tricht. We drinken koffie en dan rijden we verder naar Nieuwegein.

Bij de TOP Linielanding (met een mooie draaiende afrit van de snelweg) beginnen we aan het "Rondje Linielanding" van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (10 of 16km). Eerst even uitvogelen hoe de knooppunten opgesteld staan, maar al gauw lopen we weg van de snelweg langs het water. Omringd door fluitekruid, lijnzaad, smeerwortel en andere bloemen. In de verte schittert het "gouden gebouw" van de Koninklijke Munt in Houten.

Na een tijdje gaat het pad over in vlonders om door het Verdronken Bos te kunnen lopen, een apart stukje natuur waar het water het won van de bomen.

Het Fort Werk aan de Waalse Wetering is van buiten te bezichtigen en van bovenop is er een mooi uitzicht. We lopen om het fort heen en dan vervolgen we de route door het Waalse Bos.

Via de Honswijkerplas komen we uit bij de dagrecreatieterreinen langs de Lek. Hier zijn de routeaanwijzingen niet erg duidelijk en we lopen een stukje verkeerd: we hadden op de recreatieterreinen moeten blijven. Maar vanaf Tull en 't Waal gaat het weer beter. We vinden de plaatselijke NH kerk en vervolgen de weg langs de vele boomgaarden tot we weer bij de TOP terug zijn. 't Was een mooi rondje, maar soms wel even zoeken.

We vinden een camperplaats waar we morgen ook kunnen lozen: Campererf Biezenhoeve in Lopikerkapel. Een mooie plek met alle voorzieningen, koeien en zeer ruim uitzicht. In het donker maken we nog een foto van de zeer bekende zendmast van Lopik die ook de hoogste kerstboom van Nederland is.

Zaterdag 7 mei

De verwachte regen van vannacht en de vroege ochtend is uitgebleven. Het zonnetje schijnt alweer volop als we tegen half negen de gordijntjes openschuiven. We maken ons gereed om weer op pad te gaan. Na het lozen, een altijd terugkerende bezigheid, zal ons eerste doel vandaag Vreeswijk worden. Vanaf de parkeerplaats daar komen we allerlei speelplekken tegen waar Richard graag even gebruik van maakt. Heerlijk dat "de jongen" in veel mannen nooit verdwijnt ☺️.
Een rondje door het historische schippersdorp, met een geschiedenis die teruggaat tot begin 9e eeuw toen het nog Fresionouuic (Friezenwijk) heette. Door de Vaartse Rijn en het Merwedekanaal is het dorp nu een eiland.

Aan de Handelskade ligt het museumschip Vlotburg uit Alkmaar. Hier wordt uitgebeeld hoe men leefde in de Middeleeuwen, met ridders en jonkvrouwen. Voor kinderen schijnt het wel leuk te zijn.

Het meest in het oog springend zijn de museumwerf Vreeswijk en het fort Vreeswijk. De eerste is een voortzetting van de voormalige scheepswerf Buitenweg. De "werkende werf" van het museum richt zich op restauratie, reparatie en onderhoud van oude binnenschepen en daar liggen er genoeg van aan de Prins Hendriklaan. Op borden wordt de geschiedenis van deze schepen vermeld, interessant om te lezen. Sommige zijn al meer dan 100 jaar oud. Ook is hier horeca en nog een "gewoon" museum.
Fort Vreeswijk is onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dit fort lag niet in de frontlinie maar diende voor het onderbrengen van personeel en opslag van materialen.

Ook kan je hier je hart ophalen aan sluizen in allerlei formaten. De grootste is de Koninginnensluis uit 1892. Geopend in aanwezigheid van de Koninginnen Emma en Wilhelmina. Decennia lang was het Merwedekanaal (waar de sluis) in gebouwd werd, de belangrijkste vaarroute door Nederland naar de Lek.

De Barbarakerk, het "kippenbruggetje" en de 't Laantje aan de Lek (ontmoetingsplek voor oude schippers) vervolmaken deze wandeling. Deze 6-kilometer wandelroute was zeker de moeite waard en we hebben het droog gehouden.

Na nog enkele moederdag-boodschapjes gedaan te hebben is er nog "dag" over. Met zoveel forten in de buurt doen we er niet moeilijk over. Fort Werk aan de Korte Uitweg, Fort Honswijk en Lunet aan de Snel, allemaal bezoeken ze we nog voor zonsondergang.
Het eerste Fort is een verdedigingswerk uit 1871. Het bestaat uit een fortgracht, aarden wal en binnenterrein. Er is een natuurkampeerterrein en het staat er op dit moment al best vol.
Fort Honswijk is het oudste en grootste torenfort van de NHW, genomineerd voor de UNESCO werelderfgoedstatus. Op zondag kan je er naar binnen met een gids. Op het buitenterrein mag je rondwandelen, het is er prachtig. Momenteel wordt er hard gewerkt aan restauratie.
Bij Lunet aan de Snel speelt het thema water een hoofdrol. Hier is echter een besloten feestje gaande en wij kunnen alleen naar het uitkijkpunt klimmen. Ook geen probleem.

Dan wordt het tijd om een overnachtingsplekje te zoeken en zo te zien wordt het weer Zaltbommel.

Zondag 8 mei

De laatste dag en nog een paar activiteiten op de planning: Natuurmuseum Brabant in Tilburg, moederdag bij (schoon-)ma in Goirle en om 8 uur vanavond koffie met de kinderen.
Naar Tilburg rijden is oké, parkeerplek zoeken gaat iets moeilijker maar om kwart over 10 staan we in het museum.
Een reusachtig skelet van een potvis is het eerste wat we zien, indrukwekkend. Er is een afdeling gewijd aan de ijstijd, waar o.a. de holenbeer, saiga-antilope, sabeltandtijger en natuurlijk de mammoet te vinden zijn.
Natuurlijk komen ook de gewone dieren aan bod: in gigantische vitrinekasten staan talloze opgezette dieren. Het opzetten/prepareren van dieren wordt ook uitgelegd: hoe dit in zijn werk gaat, maar ook wat er bij mis kan gaan.
Het is een leuk opgezet museum waar ook kinderen zich prima kunnen vermaken. De tegeltjeswijsheid wordt hier zelfs op het toilet toegepast 😂.

De middag brengen we gezellig bij (schoon-)ma door en dan zit het weekend erop en gaan we naar huis om daar ook nog even moederdag te vieren met een Bossche Bol. Het was een geslaagd weekend. De zon was volop aanwezig en er was veel afwisseling: van het gouden gebouw in Houten tot de forten van de waterlinie, van de natuur van het Verdronken Bos tot aan de potvis en van de museumwerf tot aan het natuurmuseum.