Römer-Lippe fietsroute, weekend

En we gaan weer...1 weekend-tripje nog voor onze 4-weekse vakantie begint.
Lang geleden (2015) begonnen we aan de Römer-Lippe fietsroute: 450 km fietsen langs de rivier de Lippe, met allerlei "themaroutes". Veel te zien en te ontdekken tussen Detmold en Xanten. We gaan er deze dagen weer een vervolg aan geven.

Onze reis in één oogopslag

Donderdag 12 augustus

Vanavond het eerste stukje "aangereden".
In Dinslaken vinden we de mooie camperplaats "Am Rotbachsee" tussen de bomen en dichtbij een zwembad, er staan al een stuk of 8 campers en wij schuiven erbij. Na een wijntje als slaapmutsje duiken we ons bed in.

Vrijdag 13 augustus

Vanmorgen om 7 uur op en tien voor acht rijden we weer. Nog 127 km tot aan Liesborn, waar we zullen starten.
Op de snelweg is het gelukkig rustig en we schieten lekker op, het zonnetje schijnt, mooi meegenomen.

We arriveren bij de camperplek Heinrich Wecker Sporthalle in Wadersloh en hier zullen we tot morgenvroeg blijven staan. Het oogt wat vervallen en er staat een puincontainer. Tijd voor koffie en dan onze mondvoorraad/lunch voor deze dag klaarmaken. Tegen half elf stappen we op de fiets.

Eerst naar het kuuroord Bad Waldliesborn: thermale baden en sauna's voor wie dit prettig vindt. Wij slaan dit over. Wel fietsen we door het prachtige park dat er aangelegd is. Langs de Schulte-Stratmannsee bereiken we de Lippe. Het water kleurt mooi groen in dit decor.
Een enthousiast wielerpaartje, die graag een praatje wil, geeft ons nog wat extra adviezen over wat we moeten gaan zien. We krijgen een kaartje met een link zodat wij hun videotocht van de Lipperoute kunnen bekijken. Ze wensen ons een fijne fietstocht, aardig van ze.
Daarna vervolgen we onze weg. De Burgruïne wordt snel bekeken, er is niet heel veel meer van over en dan duiken we de Hanzestad Lippstadt in. Hier zijn we wel even zoet

We beginnen op de Marktplaats met de Marienkerk en een grappig standbeeld: "heertje" van beton en waterdichte verf, gemaakt door kunstenares Bärbel Kolberg. Ik moet tweemaal goed kijken om te zien of hij levensecht is of niet. Verder op onze tocht zien we er nog eentje, de plaatselijke schilderes Marie Steinbecker.
Dan komen we bij de Bürgerbrunnen. Een fontein en de wapens van de voormalige heersers van Lippstadt zijn hier weergegeven. De negen beweegbare bronzen figuren vertegenwoordigen mensen uit de meer dan 800-jarige geschiedenis van Lippstadt: o.a een edelman, koning en gravin, burgemeester en koopman. Mooi om te zien, want deze fontein is door giften van de stadsbewoners bijeen gespaard.
Er tegenover staat het mooie Raadhuis en omdat hierin ook een VVV zit moeten we er natuurlijk even naar binnen om nog wat folders bijeen te sprokkelen.
We vervolgen ons stadsommetje via de mooie Stiftruïne. Een kloosterruïne die al sinds 1855 in deze staat verkeert, de Nicolaikerk, de Jakobikerk en nog wat meer statige panden.

Dan is het mooi geweest en pakken we de oorspronkelijke fietsroute weer op.
We bezoeken nog de barokke St. Clemens kerk van Hellinghausen en fietsen langs een prachtig stukje natuur met observatiepunten.

Op het laatste stuk voor we terug bij de camper zijn gebeuren er nog een tweetal minder leuke zaken.
Eerst komt er een herdershond op ons af rennen, waardoor we hard in de remmen moeten. Hij schiet de weg op en gaat recht op het tegemoetkomend verkeer af. Met veel kunst en vliegwerk kunnen zijn baasjes hem vangen voor hij verongelukt.
Daarna heb ik nog een lekke achterband op 10 km voor het einde van de tocht. Balen!! Met een paar keer oppompen redden we het net en kunnen we zelfs de abdij/kerk in Liesborn nog kort bezoeken. Er staan 49 kilometers op de teller als we terug zijn.
Morgenvroeg de fietsenmaker in de buurt maar met een bezoekje vereren.

Zaterdag 14 augustus

Tegen half tien zijn we deze ochtend bij de fietsenmaker en een telefoontje vooraf had ons al geleerd dat er een band op voorraad is. Kunnen we toch nog weer fietsen vandaag, gelukkig! Goed half elf zou ie klaar zijn.
Helaas duurt het allemaal wat langer: andere klant was voor, trappers piepen/kraken, (dat was eerst toch niet zo?), pinnen lukte niet, dus eerst contant geld halen. Uiteindelijk tegen kwart over 11 weer (met fiets) bij de camper terug.

We willen in Lippetal beginnen en daar is de "Parking Lippetal" als camperplaats. Fietstocht is uitgestippeld, het enige wat wij moeten doen is opstappen. Route wel wat ingekort vanwege de late start en al snel komen we bij de St. Ida Wallfahrtsbasilika, waar jaarlijks 40.000 pelgrims hun heil zoeken. Grote glas-in-lood-ramen en altaarstuk trekken onze aandacht. Klein stukje verder zien we een handwijzer naar een kapelletje, ook dat willen we even zien. De platen van cortenstaal waarop in Romeinse cijfers de afgelegde kilometers af te lezen zijn, zijn we al vaker tegengekomen, die leggen we vast "op de gevoelige plaat".
Daarna bewonderen we waterslot Haus Assen in Lipborg. Een renaissancekasteel met kapelkerk uit 1594. Wat later passeren we Schloss Hovestadt, rondom in het water, weer zo'n juweeltje! Wat jammer dat je daar niet naar binnen mag. Het zijn beide privé-domeinen. De gerestaureerde barokke tuin van Hovestadt is wel toegankelijk.
Richard ziet aan de overkant de St. Albertus-Magnus kerk. Interessant, want zo heette zijn lagere school ook. Snel nog even binnen gekeken.

Daarna wordt het allemaal wat minder interessant. We zien kilometers geen Lippe meer; alleen maar velden, observatie plekken met weinig vogels en kleine dorpjes. Daarnaast waait het toch nog flink en tot overmaat van ramp begint de fiets weer te kraken.
Gelukkig doet het zonnetje vandaag wel goed mee en houden we het op 25 graden.

We besluiten om te draaien en het voor gezien te houden. Tegen 16 uur zijn we weer terug met 34 km op de teller.
Rijp beraad levert op dat we morgen een wandeltocht gaan maken. De wandelschoenen hebben we natuurlijk niet voor niets meegenomen.

We verkassen dan ook snel naar Neheim, dik 40 km zuidelijker in het Sauerland. Wohnmobilstellplatz Neheim in Arnsberg is geschikt. De camperplek is rustig en ruim en onze camperburen op leeftijd proberen een speciale fiets en step uit. Hopen dat het goed gaat, want het ziet er niet heel soepel uit.

We eten lekkere kipspiesjes met ananas en rode ui en spoelen daarna het zweet van ons af. We zitten dichtbij het spoor en er passeert dus regelmatig een trein, ook discoklanken waaien af en toe onze kant op. Wij zullen er niet minder om slapen.

Zondag 15 augustus

Vandaag niet fietsen maar wandelen. En een beetje uitslapen!
We namen het er een beetje van deze zondagmorgen, maar tegen 11 uur hadden we onze wandelschoenen aan en konden we beginnen aan de wandeling “Wald und Weite rund um Wimbern”. 10km hadden we voor de boeg en we hadden er weer zin in.
2 Dagen fietsen was ons toch niet zo heel goed bevallen, mede door het landschap waar we door heen reden, maar ook doordat we de rust van het wandelen misten.
We liepen door een golvend landschap en werden meteen blij en ook de zon kwam ons nog lekker tegemoet. Na een kilometer of 2 kwamen we aan ons eerste uitzichtpunt en we konden inderdaad lekker van ons af kijken.
Weides, akkerland, bos en beek wisselden elkaar af en we kwamen ook nog op een plek waar een molen had gestaan. Deze Huxmühle, was in de middeleeuwen nog eens een toevluchtsoord voor 2 veroordeelde heksen geweest. Bij een prachtig aangekleed vennetje dat bij een boshuis hoorde pakten we even wat rust.

Tegen het eind van de route liepen we nog even langs de Ruhr, waar we een paar jaar terug met veel plezier langs gefietst hadden.
Daarna was er nog het Beringhof, nu een zeer luxe manege, maar het bestond al in de 11e eeuw. Tenslotte kwamen we via het Seniorencentrum en AZC weer terug bij de camper, de teller gaf 11km aan.
Thee gedronken en toen moesten we op huis aan. Onderweg lekkere Griekse salade gegeten en tegen kwart voor 8 draaiden we de camper de oprit op.