De Rijp, Egmond aan den Hoef en Zaanse Schans (NH), weekend

De 2e maand van het jaar alweer. Ons idee is om dit jaar alle provincies minimaal één keer te bezoeken. Vorige maand zijn we in Overijssel neergestreken, deze keer kiezen we voor Noord Holland. Laag Holland om precies te zijn, de driehoek tussen Alkmaar, Enkhuizen en Amsterdam.

Onze reis in één oogopslag

Donderdag 2 februari

Na de werkdag starten we tegen 21 uur de camper. Om 23.10 uur halen we de sleutel uit het contact, we staan dan op de camperplaats Simonehoeve in Katwoude. Het grappige is dat dit ooit (in februari 2008, zie oude foto) de 2e camperplaats was die we bezochten in ons eerste camperweekend. Destijds heel spannend, nu wat meer relaxt. Maar nog steeds zijn we vol verwachting voor al de nieuwe dingen die we de komende dagen gaan ontdekken. Na een wijntje duiken we het bed in. Het waait stevig, maar met 8 graden is het gelukkig niet al te koud.

Vrijdag 3 februari

Het is een bewolkte dag als we wakker worden, maar het is droog en volgens de weersvoorspelling blijft het zo. Zodra we van de camperplaats wegrijden zien we een bordje dat we als camperaar na 17 uur en tot 9.30 uur welkom zijn. Het is inmiddels 10.15 uur! Oei, dat hebben we gisteravond in het donker gemist 🙈.
We zijn op weg naar De Rijp, het dorp dat in de 17e eeuw een enorme bloei doormaakte, eerst door de haringvangst en 50 jaar later door de walvisvaart. In 1630 kreeg het dorp, dat destijds nog op een eiland lag, een raadhuis. Ontworpen door Leeghwater, die onder andere molenmaker, waterbouwkundige, metselaar en timmerman was. Een beeld van hem staat bij de Waag. De Nederlands Hervormde kerk, beroemd om 23 gebrandschilderde ramen en prachtige kroonluchters, is gesloten. Ook de twee musea zijn nog in winterslaap.

Het dorp, met zijn vele houten woningen is na verschillende grote branden (1654,1657 en 1675) steeds weer herbouwd. De brand in 1654 was de grootste: 400 huizen en 150 pakhuizen alsmede een aantal molens brandden tot de grond toe af. In o.a "De Buurtjes" treffen we nog een authentieke sfeer aan. Schilderachtige slootjes, boerderijen en hele kleine houten huizen, waar vroeger gezinnen met veel kinderen woonden. We lopen aan dat laatste deel snel voorbij want de regen gaat toch weer een rol meespelen in combinatie met windkracht 5. Van onder de paraplu nog snel rondgekeken en in verhoogd tempo terug naar de camper.

Het Flessenscheepjesmuseum in Enkhuizen staat daarna op het programma. Volgens een site open op vrijdag, maar op het moment dat wij voor de deur staan is het gesloten.
Dit is nu al de 2e keer dat ons dat hier overkomt. Maar ja, driemaal is scheepsrecht, dus het gaat weer op het to-do lijstje. We maken een foto bij het beeld van de schilder Paulus Potter en lopen het Snouck van Loosen Park in. Dit park is één van de eerste sociale woningbouwprojecten van Nederland.

Dan maar vroeg naar de camperplaats "Parking De Wijzerd" in Spanbroek. Gelukkig is hier nog plek en na nog even het dorpje te zijn ingelopen, besluiten we tot een rustige lees/spelletjesavond in de camper.

Zaterdag 4 februari

Deze camperplek moeten we onthouden. Echt een mooie en rustige plek om vaker te komen. Zal echter in de zomer wel helemaal vol staan.
Na een rustig begin van de dag rijden we naar Egmond aan den Hoef. Van daar gaan we een Trage Tocht lopen van 13km. Lekker door de duinen en nog een stukje over het strand.
Maar eerst maar eens zien dat we een parkeerplaats vinden. De plaats aan het officiële begin is afgesloten met een hoogtebarrière en de naastgelegen plaats eveneens. Terug in Egmond vinden we gelukkig een plek bij de ruïne van het Slot op den Hoef. Dit slot begon als een hoeve en werd vanaf 1170 verbouwd tot een kasteel. Het bleef eeuwenlang in het bezit van de familie van Egmond tot het in de 80-jarige oorlog in handen was van Lamoraal van Egmond. Deze graaf startte de drooglegging van het Egmonder- en Bergermeer en kwam op voor de onderdrukte mensen. Dit laatste was tegen het zere been van de Spaanse bezetter die hem gevangen nam, waarna hij tegelijk met de graaf van Hoorne in Brussel werd onthoofd.
Even na half één vertrekken we met een klein beetje miezerregen. We lopen om de slotruïne en de -kapel heen en gaan dan op weg naar de duinen. Nog even een paar dagkaarten regelen (kan makkelijk online) en dan kunnen we genieten van het mooie duingebied.
Het is hier prachtig met uitlopende gaspeldoorn, veel hoogteverschillen, duinvennetjes, felgroene mossen en lage bomen. We ontmoeten Schotse hooglanders en IJslandse paarden en spotten veel watervogels. In deze duinen zijn er ook veel volkstuinen en akkers. Deze akkers zijn er al eeuwenlang en werden vroeger o a. gebruikt om aardappelen te telen. Dit makkelijke en voedzame gewas gedijde ook prima op het arme zand in de duinen.
Het miezeren heeft inmiddels plaats gemaakt voor een klein zonnetje en er is nauwelijks wind. Wat willen we nog meer

En dan is daar de zee en het strand. Hier zijn we zeker niet de enigen die genieten van het water, maar we genieten er niet minder om. Er liggen grote schuimvlokken op het strand die door de onstuimige zee worden aangespoeld. We zien ook veel (dode) zeesterren, iets wat we in deze mate nooit gezien hebben. Maar ja, we komen dan ook niet zo vaak aan het strand.
Weer terug door de duinen lopen we nu in het meer beboste deel. We eten de laatste boterhammen en lopen verder over de mulle zandpaden. Het is wel een erg zware tocht zo.
De zon is bijna onder als we weer via het kasteel bij de camper komen; 14,4km op de teller. Een hele mooie tocht was het.
En nu eerst een voor ons traditionele Glühwein, eten en afwassen.

Daarna rijden we naar de serviceplaats in Wormerveer en een paar km verder parkeren we voor de nacht op een parking in Zaandam aan de Veldbloemenweg.

Zondag 5 februari

Zondagmorgen laat wakker en dat heeft een reden: we stonden gisteravond op een Park4Night in Zaandam. Op zich prima ware het niet dat we onder een hoogspanningsmast stonden. Toen het begon te regenen kletterden grote druppels op ons dak. Genoeg herrie om wakker te worden en te blijven. Om 4 uur(!) vannacht toch maar besloten om te verkassen en nog een paar uurtjes rust te pakken. Dat lukte op een andere P4N aan de Thorbeckeweg gelukkig wel.
Tegen de middag staan we bij het museum de Zaanse Schans voor de parkeerplaats. De plaatsen lijken te klein voor onze camper, maar na overleg met parkeerbeheer, worden we naar een ruimer plekje gedirigeerd, super!
Eerst het Zaans Museum in. Groter en veel interessanter dan verwacht over de geschiedenis van nu nog steeds bekende merken als Verkade en Bruynzeel en de verwerking van o.a. hout, rijst en cacao. Maar ook kleding en objecten.

Daarna het buitenterrein op. Samen met een audiotour van izi.travel beleven we een aantal mooie uurtjes. Wandelen, luisteren en af en toe één van de kleinere musea in voor wat warms of lekkers; bv de winkel die Albert Heijn ooit opende. Ouderwetse lekkernijen zijn hier te koop. Het is me vandaag toch een potje koud. Gelukkig schijnt het zonnetje maar de koude noordenwind heeft de overhand. Handschoenen, haarband, dikke jas, alles komt goed van pas.
Tegen 5 uur zijn we weer heel wat wijzer geworden over de handelsgeest die hier ooit woei en heel veel welvaart bracht in de gouden eeuw. Op het hoogtepunt stonden hier zo'n 635 molens. Er zijn er nu nog 14 van over en een aantal zijn te bezoeken. Ook andere ambachten waaronder een bakkerij, kaasmakerij, kuiperij, klokkenmuseum, huizen en nog veel meer zijn te bewonderen. Alles komt oorspronkelijk uit de Zaanstreek en is hier opnieuw opgebouwd. We prijzen ons gelukkig met de museumkaart want echt goedkoop is het hier niet.

We rijden terug over Den Ilp, waar onze "oude" buurtjes naar verhuisd zijn en na het avondmaal vinden we onze weg in het donker terug naar huis. Weer een mooi weekend om aan onze lijst toe te voegen.