Nederweert, Holset en Brunssum (LB) (weekend)

November en nog steeds mooi weer, dat vraagt om een weekend weg. Donderdagavond vertrekken we en overnachten in Bakel, op de parking bij de "Sporthal de Beek". Morgenvroeg zijn we dan al dicht in de buurt van Nederweert waar we gaan fietsen.

Onze reis in één oogopslag

Vrijdag 6 november

Vanmorgen worden we wakker met een zonnetje na een heerlijk rustige nacht. Beetje kalm aan gedaan het eerste uur.  We moeten even zoeken naar parkeerplaats waar we niet weggestuurd worden. Rond 12.30 uur beginnen we dan toch aan de tocht "Vennen in Midden-Limburg" (43km). We hebben weer eens een afwisselende fietstocht uitgezocht. Stukken langs kanalen en vaarten, door bosschages en door boerenland.  Als eerste stoppen we bij een kapelletje waar een bord "verkocht" bij staat. Lijkt ons sterk dat kapelletjes verkocht worden. Daarna fietsen we door Leveroy langs de Heilige Barbarakerk. Op het kerkhof bevinden zich allemaal gelijke, witte kruizen als symbool van eenheid binnen de gemeenschap. Verderop passeren we het Afwateringskanaal en lezen over zijn geschiedenis. We steken de Noordervaart over. Ook al zo'n bijzonder kanaal. Ooit gaf Keizer Napoleon opdracht hier een Grand Canal du Nord te graven om hiermee de Hollandse Heren van Amsterdam en Rotterdam een hak te zetten. Hij gebruikte hiervoor een plan dat in 1626 door de Spanjaarden werd bedacht, maar nooit werd uitgevoerd.

We fietsen verder, een stuk door het mooie Peellandschap. Totdat we weer bij de camper zijn worden we vergezeld door de zon🌞.

Hier blijkt de plaatselijke visboer met kraam naast ons neer te zijn gestreken. Blijkbaar erg geliefd hier, oftewel een drukte van belang rondom onze camper🤨. Zo snel mogelijk rijden we weg om in Sittard een sanitaire tussenstop te maken. Op de bekende plek in Brunssum (Parking Schutterhuske)  is het gelukkig heerlijk rustig. Na de maaltijd van pasta met paddenstoelen buigen we ons samen over een legpuzzel en leggen die in een paar uurtjes tijd in elkaar. Het is een kleine puzzel van 500 stukjes en dat is maar goed ook, want meer stukjes passen niet op tafel.

Zaterdag 7 november

Weer een stralende dag met temperaturen oplopend tot 17 °C. Ongekend voor deze tijd van het jaar, heerlijk!

We rijden naar de caravanhandelaar Handels in Brunssum om de nieuwe camperhor op te halen, die Freddy zal installeren.

Kwart over tien zijn we er en we verwachten een kwartiertje nodig te hebben. Maar 1 uur later zitten we er nog, met een bakje koffie en “even” bijkletsen. Daarna via een steil stukje op weg naar de eindbestemming Holset. Dit is “het eerste bultje” voor de camper. Met glans geslaagd overigens.

In het dorp een kleine en volle parkeerplaats, eentje waar onze camper nooit op zal passen. Dan maar doorrijden en een ander plekje zoeken. Iets verderop bij Kasteel Vaalsbroek is gelukkig wel plaats. Wandelschoenen aan en om 12.15 uur zijn we op weg om 13 km wandelpad te beslechten. We moeten een klein stukje extra lopen omdat we niet precies meer op de route zitten.

Het is een mooie wandeling in het meest zuidoostelijke puntje van Nederland. Eerst lopen we over allerlei slingerpaadjes naar het Holsetterbos.  Vervolgens door het Malensbos en Schimperbos met grotendeels loofbos. Steeds is de uitkijktoren van Vaals in het zicht. Klein stukje door het Belgische plaatsje Gemmenich en daarna naar het gehuchtje Wolfhaag. Dwars door graslanden en tussen heggetjes door. We vinden nog een mooi beschilderde steen, die gaat mee terug naar huis. Wat een mooie uitzichten! Om 16.45 uur zijn we terug bij af. Er staan 14,5 km op de Geo Tracker. Terugrijden naar de camperplaats in Brunssum en daar lekker het bedje in. Morgen nog een wandeling!

Zondag 8 november

Vanmorgen eerst lekker vers gebakken broodjes en daarna rijden we naar het bezoekerscentrum in Brunssum. Hadden we dat maar andersom gedaan! Het hele terrein vol op 1 plek na, die voor onze camper toch echt te klein is. Dat wordt zoeken😬.
Een uur later dan gepland staan we dan toch op een goede plek en kunnen we de Brunssumer Heide gaan bezoeken. Het is minder zonnig dan de dag ervoor en de hoogteverschillen zijn ook niet zo groot. De heide is gelukkig wel mooi en de kudde Schoonebeker schapen zien we ook nog. Een afwisselende tocht door bossen en over boerenland. We passeren het monument voor Nicky Verstappen. Wat een trieste, indrukwekkende plek. Verderop zien we de imposante Sigrano-groeve met zijn zandzuiginstallaties.  Hier wordt zilverzand gewonnen, grondstof voor de glasindustrie.
Onderweg zijn er veel fietsers/mountainbikers die over dezelfde, soms hele smalle, paadjes rijden en mensen die met teveel bij elkaar staan/lopen waardoor we geen afstand kunnen houden. Het valt ons ook op dat er ontzettend veel niet aangelijnde honden waren. Kortom: de waarschuwing dat je op een mooie dag hier nooit alleen wandelt komt dus helemaal uit. Tot slot beklimmen we de Heksenberg en keren weer terug naar het beginpunt.

Om half 4 zijn we terug en rijden direct naar Sittard voor het lozen van het grijze water. Daarna weer verder om met het laatste daglicht nog naar huis te kunnen rijden. Onderweg nog eten en om kwart over 8 zijn we weer thuis. Daar staat de koffie met door Eline en Jelmer gebakken muffins al klaar. Heerlijk !!