Noorwegen

Dit jaar reizen we voor de verandering eens naar het Noorden. Noorwegen wordt het doel, het land van de trollen, elanden en de prachtige natuur. We hopen op een beetje goed en warm weer.

Onze reis in één oogopslag

Woensdag 25 juni

Eerst eten we nog een lekkere maaltijd met de kinderen en daarna nemen we afscheid van moeder. Om kwart over acht starten we de camper.
De eerste kilometers gaan weer vlot onder de wielen door en om 23 uur staan we op de camperplek van Bramsche, net ten noorden van Osnabrück. De teller geeft 173 km aan.

Donderdag 26 juni

Het is best lekker weer vanmorgen en we hebben ons voorgenomen om ons hardloopschema in de vakantie te blijven volgen. Dus een stukje rijden en al snel zien we een wandelparkeerplaats waar we een mooi loopje kunnen maken. Daarna is er koffie en dan wordt het tijd om weer flink wat kilometers te gaan maken. We passeren Hamburg, daar moeten we ook nog eens een keertje naar toe.

De weg is goed, maar vaak saai. Het weer afwisselend: van volop zon naar plensbuien en onweer. Al met al best wel vermoeiend reizen.
Tegen 20 uur arriveren we in het haventje van Hirtshals. Morgen steken we het Skagerrak over naar Langesund. We kijken nog even waar de veerboot vertrekt, want we varen redelijk vroeg uit.
Na het eten kijken we een stukje film. Tegen half twaalf is het bijna donker en duiken we ons bed in.

Vrijdag 27 juni

Om 7 uur gaat de wekker, maar we zijn al eerder wakker geweest: om half 5 leek het al dag te zijn. We rijden meteen naar de veerboot en checken om half acht in. Tijdens het wachten ontbijten we en maken we ons klaar voor de overtocht.

De boot is groot en netjes en heeft een mooi zonnedek. Dat laatste kunnen we gezien het aardige weer goed gebruiken. We lezen wat en uiteindelijk komt de kust van Noorwegen in zicht.
Met een uurtje vertraging (motor op halve kracht) komen we om half drie van boord. Geen problemen bij de douane dus lekker doorrijden.

In Langesund gaan we direct op zoek naar Noorse Kronen, brood, pruimen en een wegenkaart en dan op weg naar Notodden.
De eerste stops zijn 2 sluizencomplexen in Ulefoss en Vrangfoss (resp. 11 en 23 meter verval). Elk van deze sluizen heeft een eigen smederij. De smederij in Vrangfross is van 1900.
Bij de laatste blijken er veel campers te staan, er is een douche en wc (gratis) en het is inmiddels al 19 uur. We besluiten dan ook om niet meer verder te rijden. We koken aubergine met ansjovis en lekker op tijd het bed in.

Zaterdag 28 juni

Om half zeven gaat de wekker en starten we de dag met een lekkere douche. Om tien voor acht zijn we zover dat we vertrekken richting Heddal om de beroemde staafkerk gaan bekijken. Dit is de grootste van de 28 staafkerken die in Noorwegen bewaard zijn gebleven.
De kerk werd in de 13e eeuw gebouwd en gerestaureerd in 1952. Tijdens deze restauratie werd de kerk bijna geheel uit elkaar gehaald. Deze kerk heeft drie torens en 64 (!) verschillende daken. Het ruikt wel vreemd in de kerk, zal wel van de ouderdom zijn. Een altaar uit 1667 en wandschilderingen uit de 17e eeuw zijn belangrijke bezienswaardigheden. Een runeninscriptie vermeldt dat de kerk aan de Heilige Maria is gewijd.

Daarna naar een klein openluchtmuseum met o.a. een boerderij met een prachtig beschilderde kamer. Op de bovenste verdieping werden de bruidjes aangekleed en voorbereid voor de huwelijks ceremonie. Een bruidspaar in klederdracht staat in schitterende kostuums, wel achter glas.
Dit type gebouwen zijn een wezenlijk onderdeel van de Noorse Folklore. De Rambergstugo is een huis dat in 1784 is gedecoreerd in de rustieke stijl met de naam ‘rosemaling’. De grote kamer was voor festiviteiten en belangrijke gasten.

Na een kop koffie, toch maar in de camper want de zon verdwijnt achter de wolken, rijden we naar de Gaustatoppen. Het is met 1883 meter de hoogste berg van de provincie Telemark. Vanaf de berg heb je het meest weidse uitzicht in Noorwegen gemeten in aantal vierkante kilometers. Bij helder weer is een gebied van 60.000 km2 te zien. Ongeveer 1,5 keer Nederland, onvoorstelbaar toch!
Jaarlijks lopen 30.000 mensen naar de top en ook wij beginnen om 12.45 uur aan deze wandeling. Het is een mooie tocht, en al spoedig lopen we langs restanten van sneeuwvelden. We passeren een herdenkingskruis voor de Litouwer Algirdas Lukstas die tijdens deze beklimming is overleden. Het is berekoud, zo ongeveer acht graden, het had best een graadje of tien warmer mogen zijn. We zien de top liggen maar hoe dichter bij we komen, hoe meer de mist samentrekt.
Op een gegeven moment besluiten we om te keren. Moe tot in de tenen en de uitzichten zijn nu helemaal verdwenen. Helaas! Eenmaal terug in de camper, warmen we lekker op met een warme kop thee.

Op zoek naar een camperplek hebben we onderweg een mooie ontmoeting met een paar elanden. Wat zijn ze groot en één ervan is nieuwsgierig. Ook een hert kunnen we aan het lijstje toevoegen.
In Rjukan werd in 1943 de waterstoffabriek opgeblazen door 9 Noorse verzetsstrijders, één van de effectiefste verzetsdaden tijdens de 2e WO. Duitsland voerde hier atoomonderzoek uit. Er is een krachtcentrale op deze plek herbouwd. Wat verderop liggen verschillende ski-dorpen. Uiteindelijk vinden we een om 22.30 uur een plek in Haukeli (bij de supermarkt) en om 23.30 is het nog licht. We kunnen er de krant bij lezen.

Zondag 29 juni

Vanmorgen geen wekker gezet en om half acht worden we wakker. Rustig aan gedaan, getankt en net nadat we op weg zijn zien we een wigwam. Ze verkopen hier ‘originele’ Sami-producten. Rendiervellen, trommels, Noorse souvenirs, maar ook worsten. Na een proeverij van eland-, rendier- en hertenvlees, kopen we een rendierworst. Heerlijk vlees! Verder gaan we langs de hoogvlakte van de Hardangervidda en langs spiegelgladde meren waarin besneeuwde bergen surreëel gespiegeld worden. Onze camera maakt overuren, wat een schitterend stukje natuur! In Røldal lopen we naar het staafkerkje, maar deze is niet zo spectaculair als dat van Heddal. Het is gebouwd tussen 1200 en 1250 en nog steeds in gebruik.

Vlak voor Odda bereiken we de Låtefoss-watervallen, een dubbele waterval waar de weg vlak onder door loopt. Een echte toeristische attractie waar we met wat geluk onze camper nog kunnen parkeren. Rond 14.00 uur zijn we al in Odda. Tijd genoeg om te zoeken naar een slaapplek waar we ook tv kunnen kijken. De camping heeft helaas geen tv, maar we vinden wel een café met een groot scherm die de match van het WK voetbal vanavond uitzendt. Het gaat om de wedstrijd Nederland-Mexico, achtste finale. We hebben nog tijd genoeg om te eten en wandelen daarna naar het café. Het wordt een spannende wedstrijd. Nederland komt achter, maar maakt gelukkig weer gelijk. In de laatste minuten schieten ze de bal nog achter de keeper. We winnen met 2-1. Een gemêleerd gezelschap zit in het café: 7 Nederlanders, 7 Noren en 3 Mexico-fans. Gezellig dus. In juichstemming rijden we terug naar de camperplek, dat heel mooi aan het fjord ligt en genieten na met een glas wijn.

Maandag 30 juni

Vanmorgen eerst de koelkast weer aangevuld. Daarna staat er een wandeling op het programma. Met de camper op weg naar het beginpunt van een 3uurs-wandeling naar de gletsjer. We rijden een poosje rond, helaas zonder het te vinden.
Dan nemen we het besluit om de lange (10 uurs) wandeling te gaan maken. We zien dan wel hoever we komen. Eerst nog even rusten want Richard heeft migraine. Een kopje koffie gaat er wel altijd in.

Om kwart over 12 beginnen we aan de tocht die ons vanaf zeeniveau in 5 uur naar de gletsjer op 1500 meter zal brengen. Het weer is goed, de weg erg steil, maar goed begaanbaar en we lopen lekker. De uitzichten zijn prachtig, we lopen in de buurt van een grote waterval omhoog (uiteindelijk zijn we er zelfs een klein stukje overgestoken.) We lopen tot net boven de waterval met uitzicht op de gletsjer.
Hier, op 900 meter hoogte, begint de sneeuw en strandt de tocht i.v.m. de te hoge sneeuwveldjes. We komen er simpelweg niet op en niet omheen.
We lopen in totaal ruim 6 uur: 4 naar boven en ruim 2 uur naar beneden. Moe, maar toch met een goed gevoel komen we om kwart voor zeven weer terug bij de camper. Een half uurtje later begint het te regenen, een uur lang plenst het eruit. Daarna keert de rust terug.

Dinsdag 1 juli

Het goede plan, om vanmorgen op tijd via een andere weg naar de gletsjer te rijden en er via een relatief korte wandeling naar toe lopen, mislukt. De weg is te smal: max. twee meter breed. Helaas is onze camper ietsje breder. Tijdens de koffiepauze hebben we prachtige uitzichten. Dan maar verder naar het noorden.
We rijden door naar de Kingso-rivier om een tocht naar een aantal watervallen (max. 4) te maken. De weg er naar toe is een mooie toeristische, maar soms ook zeer smalle weg. Niet zo goed voor de zenuwen. Onderweg kopen we nog heerlijke kersen van eigen oogst ( 50 Kronen - €6,15 ).

In Kinsarvik vinden we een mooie camperplek aan de haven, die wel bijna vol staat. Na een bezoekje aan de VVV en een pauze starten we. De eerste trollen "ontmoeten" we al heel snel. Langs de Kingso-rivier naar de Tveitafoss, een brede waterval met een verval van 103 meter en via een makkelijk pad. Vervolgens hebben we de keus:
Of over een karrenspoor of langs de pijpleiding naar boven. We kiezen voor de laatste….
Het pad gaat steil omhoog langs de pijpleidingen, regelmatig op adem komen dus. Na ongeveer een uur passeren we de Nyastølfoss, die zich van 218 meter hoogte naar beneden stort. En zo klimmen we steeds verder de hoogvlakte van de Hangardavidda op.

Na 2½ uur lopen is het mooi geweest. De watervallen zijn indrukwekkend, maar wij zijn moe! Het meest steile stuk terug kunnen we gelukkig omzeilen en na 5 uur onderweg komt Kinsarvik weer in zicht. Het kerkje kunnen we niet voorbijlopen. Het dateert van 1160 en is daarmee één van de oudste stenen kerken in Noorwegen. Vroeger werd hier ook de markt gehouden en in de winter werden er de masten en zeilen van schepen opgeborgen. In 1961 is de kerk gerestaureerd en kreeg hij zijn oorspronkelijke katholieke uitstraling terug. Tijdens de reformatie waren alle decoratieve elementen witgekalkt. Bezienswaardig is een fresco van de aartsengel Gabriël.
Eenmaal bij de camper blijkt het dat we hier Wifi hebben, dus "even" bijkletsen met het thuisfront (lees 2 uur!!). Het is een mooie dag geweest met veel zon. In de avond worden we, na een buitje, nog getrakteerd op een dubbele regenboog.