Amsterdam, weekend (3)

Regen en wind gaan de hoofdrol spelen dit weekend dus natuurwandelingen zijn geen optie! Wij besluiten naar onze hoofdstad af te reizen voor een museaal weekend. Het derde tripje naar Amsterdam alweer!

Onze reis in één oogopslag

Vrijdag 21 februari

Voor elk vertrek controleren wij het olie- en waterpeil van de camper. Het eerste blijkt bijgevuld te moeten worden, dus eerst bij Wim langs en olie halen en vervolgens kunnen we dan tegen half elf vertrekken.

Onderweg staan we nog een half uur stil wegens een file en uiteindelijk zijn we om 13 uur op de camperplek "Amsterdam Citycamp".

We gaan via de pont het IJ over en met de metro naar de Hermitage, waar een tentoonstelling van de "Juwelen van het Russische Hof" te zien is. Gezien onze eerdere ervaring met de Hermitage (over de Romanovs) belooft dit weer erg mooi te worden.

We worden inderdaad aangenaam verrast met alle prachtig fonkelende edelstenen en schitterende sieraden. Natuurlijk ook met de bijbehorende verhalen. Over de tsarina die voorschreef dat alleen zij bepaalde aantallen juwelen of versieringen in de jurken mocht dragen en over de heren die ook zeer opzichtig versierd gingen met edelstenen en sieraden in en aan hun kleding. Ook zien we horloges, die zijn verstopt in sieraden. Deze waren officieel namelijk niet toegestaan op de bals waar de dames naar toe gingen: ze hadden immers de tijd aan henzelf.

Helaas hebben wij de tijd niet zelf in de hand: het is alweer sluitingstijd voordat we er erg in hebben. We drinken buiten nog even de meegebrachte chocomelk op en lopen weer terug naar de metro.

Het was ondanks het stroeve begin een mooie middag. Nog even de foto’s uitzoeken en koken. Helaas kunnen we de room voor de saus niet meer vinden. (Een dag later zullen we hem terugvinden, maar dan hebben we hem niet meer nodig.)

De avond is begonnen.…

Zaterdag 22 februari

Deze nacht sinds heel lang weer eens apart geslapen van manlief. Noodzaak, want van het geschud van de camper boven in het alkoofbed zou ik (Evelien) zeeziek worden. Een behoorlijke windkracht en een hele nacht regen. En dat op een redelijk onbeschutte plek vlak aan het IJ. Richard had er minder last van. Ondanks de belofte van de weerman toch weer een halve storm en code geel. Drie weekenden achter elkaar storm in één wintermaand, een unicum.

Na het ontbijt vertrekken we richting het Rembrandthuis. Gisteren niet gelukt dus vandaag een nieuwe poging. Hier zijn twee ruimtes in opbouw voor een nieuwe tentoonstelling. We zijn er met een klein uurtje doorheen. Wel interessant overigens om een kijkje in zijn leven te kunnen nemen.

Door naar het Allard Pierson museum dat als 2e op het lijstje staat. Er valt een beetje regen, maar tot nu toe blijft het daar gelukkig bij. Eerst nog even onze lunch eten van onder andere erwtensoep, lekker op zo’n koude dag.

Het museum zelf valt wat tegen. Onoverzichtelijk: op verschillende verdiepingen en trappen alle kanten op zodat een logische volgorde niet te ontdekken valt. Hier worden de collecties van de Universiteit van Amsterdam gedeeld met het publiek en de wetenschap. Met internationaal vermaarde verzamelingen op het gebied van archeologie, cartografie, boekgeschiedenis, Joodse cultuur, kerkgeschiedenis, zoölogie en grafische vormgeving is dit een van de belangrijkste erfgoedcollecties in Europa.

Ook wordt er hard gewerkt aan een uitbreiding van de vaste tentoonstelling. Hierdoor lopen we regelmatig tegen afgesloten zalen/gangen aan.

Het 1e gedeelte over Bes, een kleine god in het Oude Egypte is voor ons het meest interessante.

Tot overmaat van ramp krijgt Richard verderop in het museum migraine, dus eerst maar even een rustig plekje zoeken. Zelfs de uitgang zoeken valt nog tegen!

Rust vinden we in het Rembrandtpark. Met het openbaar vervoer ernaartoe, zo’n vier kilometer verderop. Er zouden in dit park roodwangschildpadden zijn, maar die zien we niet. Een kort dutje op een droog bankje aan het water (er valt ook wat water uit de lucht) en uit de wind.

Vervolgens een nieuwe 24-uurs ov-kaart gehaald, want de andere is niet meer geldig. Daarna weer terug met de bus naar het volgende doel. Dat wordt het Klederdracht museum met een Kotomisi tentoonstelling. Het laatste onderdeel voor vandaag. (Het Eye museum wacht wel tot een volgende keer.)

We zien de aparte kledij van de Afro Surinaamse vrouwen en sommige mannen en bijbehorende filmpjes. De vaste tentoonstelling met Nederlandse dracht is heel herkenbaar.

Tegen 18 uur zijn we weer bij de camper terug, de wind is gelukkig iets gaan liggen. Jambalaya maken, een filmpje kijken en daarna weer samen onder de wol in het bovenbed. Morgen komt er tijdelijk weer meer wind en zullen we zien of we onze doelen nog halen.

Zondag 23 februari

Deze ochtend waait het weer flink. Gelukkig hoeven we niet zo heel ver te lopen: we kunnen de bus nemen op een paar honderd meter lopen aan deze kant van het IJ. Net te laat komen we bij de halte, dus nog een kwartier wachten. Als de bus eindelijk komt blijkt onze dagkaart niet geldig voor deze (streek-)bus; we worden naar een andere halte gestuurd😱. Uiteindelijk komen we dan via de pont toch weer bij het station, waar we nog één bus moeten nemen, wat een rondreis!

Zo bereiken we gelukkig dan toch nog het eerste doel van vandaag: het Scheepvaartmuseum. Hier zijn 2 tijdelijke tentoonstellingen: Rijzend Water en Strijd om het IJs. Rijzend Water is een fototentoonstelling van Kadir van Lohuizen die de gevolgen van de steeds hoger wordende zeespiegel voor met name de mensen aan de kust laat zien. Prachtige foto's die heel duidelijk tonen welke soms enorme gevolgen er nu al zijn.

De tentoonstelling Strijd om het IJs laat zien welke rol Nederland speelde in de ontdekking, verkenning en exploitatie van de Noordpool. De verhalen van Willem Barentz, de walvisvangst en de commerciële cruises worden belicht. Schilderijen van de ons inmiddels bekende schilder Louis Apol zijn te zien, naast foto's en zelfs 3d-opnames. Het is zeker de moeite waard!

Na de lunch lopen we naar Nemo: het wetenschap- en technologiemuseum. Vroeger al eens met de kinderen geweest, maar die hadden er destijds weinig interesse in. Op allerlei gebied worden natuurkundige fenomenen en technische zaken duidelijk en vooral visueel uitgelegd en worden we uitgenodigd om te ervaren hoe iets werkt of voelt. Er zijn veel gezinnen en het is er erg druk, maar toch leuk om even gezien te hebben. Helaas is het dakterras wegens de harde wind gesloten. Het uitzicht over Amsterdam vanaf dit terras slaan we noodgedwongen over.

Tegen 16 uur vinden was het mooi geweest en keren we terug naar de camper. Nog even wat bijkomen en opruimen en dan kan de terugreis beginnen. De wind is inmiddels gelukkig minder hevig en we komen zonder problemen thuis.