Drenthe en Twente, weekend

"Dagje Armenië" en "voetjes van de vloer" worden de hoofdingrediënten dit weekend. De rest gaan we gaandeweg invullen.

Onze reis in één oogopslag

Vrijdag 19 augustus

Op deze 12e dag van de hittegolf en de bijbehorende droogte reizen we af naar het Noorden. Assen wordt vandaag ons doel. In het Drents museum, één van onze favoriete musea, bieden ze een mooie tentoonstelling aan over Armenië: "In de ban van de Ararat". En aangezien dat een land is waar we met onze camper nooit zullen komen, gaan we het maar op een andere manier doen. Eenmaal in het museum ontdekken we dat er nog een tweetal interessante ontdekkingen te doen zijn. Maar goed, we beginnen bij het begin. Armenië een land in de Zuidelijke Kaukasus en zo groot als België. Een vulkaanachtige regio met als hoogste de (twee-toppige) berg Ararat. Voor de Armeniërs een Heilige Berg, helaas afgepakt door Turkije in 1920. Volgens het Bijbelboek Genesis strandde hier de Ark van Noah na de zondvloed. Met aan boord Noah en zijn familie en duizenden dieren. Hayk, stamvader van de Armeniërs, zou een afstammeling zijn van Jafed, zoon van Noach. Met 160 topstukken en filmpjes uit de lange geschiedenis van dit land zijn we wel even zoet. Eén van de hoogtepunten is een reliek, een stukje hout van de Ark, dat door de Armeens Apostolische Kerk uitgeleend is.

Het volgende dat we gaan bekijken is de Nebraschijf, gemaakt rond 1800 voor Christus. Deze schijf is 200 jaar lang als kalender gebruikt in het Noorden van Duitsland en het is de oudst bekende afbeelding van de sterrenhemel. De Hemelschijf van Nebra is een bronzen schijf van ongeveer 30cm doorsnee met daarop een voorstelling van de nachtelijke hemel. Met in goud ingelegde symbolen worden diverse hemellichamen op het groenige schijfje weergegeven zoals de maan, de zon en diverse sterren waaronder de Pleiaden.

Als laatste bekijken we het schilderij "De Vaandeldrager" van Rembrandt van Rijn uit 1636. Hij schilderde dit (wsl zelfportret) op het moment dat de Nederlanders al 68 jaar in oorlog waren met de Spanjaarden.
Een vaandeldrager was erg belangrijk in de oorlog. Zijn vaandel was een zichtbaar baken en verzamelpunt. Het schilderij is "On Tour" in Nederland tot begin mei 2023.
Daarna terug naar de camper en over timing gesproken: de eerste regendruppels vallen net als we instappen.

Snel rijden we naar Wijster naar de camperplaats Grondsels. Na de eerste bui nog een rondje lopen, boek meepakken uit de "plaatselijke bieb" en de Hongaarse wolvarkens dag zeggen. Dan in een sprintje naar de camper want de hemel opent zich weer 🌧️.

Zaterdag 20 augustus

Een mooie rustige plek in Wijster, tenminste buiten de camper. Binnen waren we voor we gingen slapen en nadat we weer wakker werden en trouwens ook daar tussen druk in de weer met muggen. Zo'n tiental hebben we neer kunnen meppen, zij hebben ongeveer net zoveel keer kunnen prikken.
Nadat we de strijd hebben beëindigd kunnen we genieten van de pancakes en gaan we de naastgelegen kampeer-/boerenwinkel bezoeken. En dan is het hoog tijd om naar Vledder te rijden voor de Trage Tocht-wandeling "Vledderveld" (12 km). We starten vanaf de dagcamping de Vledder en gaan direct het gebied Boschoord van de Maatschappij van Weldadigheid in. Deze organisatie had ten doel armoede te bestrijden dmv werkverschaffing in de landbouw. De grond hier bleek niet geschikt voor landbouw, vandaar dat er bos werd aangeplant.
De schaduw die dit oplevert is ons zeer welkom, het is nog best warm in de zon.
Vanuit Boschoord lopen we het Vledderveld op, met kleine heideveldjes (mooi in bloei), stukjes landbouwgrond, vennen en bos en natuurlijk het landhuis de Vledderhof uit 1860.
We zien nog een paar weiden waar wel zeer extensief vee gehouden wordt: één veld met 2 lakenvelders en een ander met 4 lichtbruine koeien (Jersey koeien?)
Even na 4 zijn we weer terug. Even rusten, wassen, eten en afwassen en dan is het tijd om naar Wierden te rijden. Vanavond gaan we (stijl)dansen in Zalencentrum Het Anker. We hebben een gezellige avond en we dansen veel.

Na de laatste dansnummers nog naar de camperplaats Parking Enter en dan loopt de dag (inmiddels is het al lang nacht) echt ten einde. Het was weer een hele mooie dag.

Zondag 21 augustus

Vanmorgen eerst maar eens deze plek in Enter verkent. Er is een schaatsvijvertje met wandelpad, dus de keus is snel gemaakt. We passeren scheepswerf de Waarf met het Zompen- en klompenmuseum. Klein rondje gelopen, mooie streek hier. Veel wandel- en fietspaden waar al menig sportieve gast op te vinden is.

Dan op naar het Almelo van Herman Finkers en zijn gevleugelde uitspraak, "In Almelo is altijd wat te doen"🤭. We zijn benieuwd. Parkeren is op zondag vrij en een erfgoedwandeling (op de Landschap app Overijssel) is snel gevonden. Een tweetal kerken en de waterburcht kasteel Almelo staan op het lijstje. De laatste wordt nog steeds bewoond door de grafelijke familie Van Rechteren Limpurg. Veel grote villa's treffen we hier aan, met dank aan de lange geschiedenis van de textielindustrie. Een bliksembezoek aan het Stedelijk Museum, een "klein, maar fijn" museum. Op 1 van de gebouwen die we passeren staat het Almelo's Volkslied geschreven door Herman Finkers. Mooi zo'n ode aan zijn stad. Bij de Wubbo Ockels bank, die de vorm van een spaceshuttle heeft, genieten we van een ijsje. Het Bolletje/bakkerijmuseum is helaas op zondag gesloten. Sinds 1867 is hier een bakkerij gevestigd door de fam. Ter Beek en ze bakken ze nog steeds bruin. Het Huis van Bewaring (nu een hotel) en de Waag zijn interessante gebouwen. Het laatste gedeelte van de tocht lopen we langs de fabriekspijp en de portiersloge van de voormalige textielfabriek van Van Heek Scholco. Ook de textielfabriek Ten Cate vestigde zich hier, een stukje verderop. Maar de vermoeidheid slaat toe en we besluiten terug te keren naar de camper. Met een tevreden gevoel rijden we daarna naar huis: een mooi weekend in alle opzichten!