Endejoarstrip

Op de valreep van het oude jaar nog één keer op pad.

Onze reis in één oogopslag

Zaterdag 30 december

We willen graag onze benen strekken en kiezen voor een klein wandelrondje in park Sonsbeek (Arnhem). De trappetjes wandeling brengt ons op allerlei leuke plekjes en doorkijkjes. Via negen trappen stijgen en dalen we in totaal 218 meter. Zes kilometer en een kleine twee uur later zijn we weer terug bij af.

Daarna op weg naar Sittard waar onze zoon is gaan wonen. Een aantal verhuisdozen staan achter in de camper en die gaan we afleveren op zijn huidige adres. Een leuk klusje wacht hem dus nog.
We overnachten maar weer op CP de Nieuwe Hateboer (hier staan we regelmatig) en hopen op een rustige nacht met niet al te veel vuurwerk!

Zondag 31 december

Eén heftige knal toen we net in bed lagen, daarna geen vuurwerk meer gehoord. Net waar we op gehoopt hadden.
Als we wakker worden is het nog droog en eventjes komt een flauw zonnetje door. We willen vandaag naar het Noordbrabants Museum, maar kunnen pas laat in de middag terecht. Dat geeft ons tijd om nog even te gaan wandelen. In Maarheeze hebben we een wandeling gevonden. Jammer genoeg blijkt het slechte weer hier nog niet voorbij. Gelukkig hebben we de puzzel nog niet af waaraan we gisteren zijn begonnen. Het vordert gestaag en mooi op tijd ligt de complete puzzel voor ons: "Vang de Muis" van Jan van Haasteren. Wel toepasselijk, omdat we zelf een paar dagen geleden een muis in de camper in de val hadden. Ons huis op wielen blijkt toch nog niet muisproof.
We rijden naar de P&R in Den Bosch en nemen de bus naar het centrum.
Op de Parade voor de St Jan stopt de bus en omdat er nog tijd genoeg is kunnen we de kerststal in de kathedraal gaan bezoeken. Wat een uitgebreide is dat toch; het lijkt wel een combinatie van de ark van Noach, Fata Morgana uit de Efteling en oh ja, ook het kerstverhaal. Mooi om een keer te zien.

Het Noord-Brabants Museum ligt vlakbij en heeft een tentoonstelling van de familie Brueghel die we graag willen zien. De hele familie, vanaf Mayken Verhuls, de moeder van Pieter Brueghel den Oude tot aan David Teniers de Jonge hebben samen het "merk" Brueghel tot stand gebracht. Ze deden dat met schilderingen van het boerenleven, stillevens van bloemen, bijbelse taferelen en ook het verbeelden van spreekwoorden hoorde tot hun repertoire. De schilderijen zijn prachtig en vaak erg kleurrijk, daar houden we wel van. Vooral die van het boerenleven en de landschappen spreken ons aan.
Nog snel even de lokale geschiedenis bekijken, voor het museum sluit.

De bus terug staat al te wachten, de camper even later ook en met een half uur rijden staan we op weer een andere camperplek, in Biest-Houtakker aan het Wilhelminakanaal. Een mooie camperplaats. Hier blijven we de rest van dit jaar staan 😉.

De hele avond giert de wind om de camper en af en toe worden we flink heen en weer geschud.
We waaien zo het nieuwe jaar in. Na twaalf uur even naar buiten om van het vuurwerk om ons heen te genieten en dat is veel......héél veel! Af en toe gigantisch groot vuurwerk. Door de wind neemt het soms heel vreemde vormen aan. Na een uurtje wordt het wat rustiger en gaan we naar bed. Een heel nieuw (camper)jaar wacht weer op ons!

Maandag 1 januari

Gedurende deze nieuwjaarsnacht worden we nog regelmatig wakker, soms van een knal, soms van de bulderende wind die door de takken giert. Ook vanmorgen regent het nog steeds. Na het eten lozen we al het grijze water en vertrekken richting Goirle voor het bezoek aan Ma. Gewapend met zelfgebakken appelbeignets en nieuwjaarsrolletjes met slagroom arriveren we bij haar.

Later op de middag rijden we naar huis, want morgen start er weer een, zij het een verkorte, werkweek.