Duitsland, weekend Weihnachtsmarkte

Weekendje later dan gepland, maar deze drie dagen gaan we dan toch echt naar de Duitse Kerstmarkten. Drie staan er op de planning: Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück. Het wordt tevens het laatste camperweekend van dit jaar. En we hebben het niet slecht gedaan. In totaal 15 keer de camper van stal gehaald om er op uit te trekken. Mooie trips gehad, veel gezien en ook deze keer gaan we er weer een paar gezellige dagen van maken.

Onze reis in één oogopslag.

Vrijdag 2 december

Eerst vanmorgen het dansuurtje afgewerkt waarbij we weer wat calorieën verbrand hebben. Dit als "compensatie" (😄) voor de lekkere hapjes en Glühwein de komende dagen. Na de lunch doorgereden naar Schalkhaar om even de benen te strekken.

We kiezen voor "Rap Rondje Schalkhaar", 7 km. Het weer is grijs en het miezert af en toe een beetje. Met 1 ⁰C op de thermometer is het tijd voor de warme thermobroek, handschoenen en muts/haarband. Het 1e stuk lopen we langs het Deventer Ziekenhuis. Vervolgens langs de Douwelerkolk, een oude IJsselarm. Hier heeft vroeger landhuis de Kolk gestaan. Dat wordt nu aangegeven met 2x vier palen, die de hoekpunten van het herenhuis en het koetshuis markeren. Wat verder langs het water zitten 3 aalscholvers op een stam boven het water te kleumen (denken wij). Zelf zijn we inmiddels warm gelopen en gaat het prima. Het valt ons wel op dat er nog heel veel blad aan de bomen hangt, alle herfstkleuren zijn nog aanwezig.

De Rielerkolk is een prachtig watertje omgeven door luxe villa's die gedeeltelijk boven het water lijken te zweven. We duiken het bos in. De rust wordt hier verstoord door een hakselaar. Gelukkig laten we die weer snel achter ons.

Het Deventer Ziekenhuis komt weer in zicht en ook het Park Braband, met luxe villa's in het groen. Het laatste gedeelte lopen we weer door Schalkhaar en passeren we de Sint Nicolaaskerk (hoe toepasselijk in deze periode). De kerk is gesloten, maar de Vredeskapel ernaast kunnen we van binnen bekijken. Het laatste wapenfeit is een bronzen beeld uit 1979 dat ronddansende kinderen voorstelt.

Bad Bentheim wordt het eerste kerstmarkt-uitje. Nog één uurtje rijden we bij het laatste daglicht. Nauwelijks staan we op de camperplaats "Wohmobilstellplatz am Schlosspark" of er komt al iemand naar ons toe met de boodschap dat we morgen voor 8 uur moeten vertrekken. Vrachtwagens hebben de parkeerplek nodig (!!??). Dat wordt dus héél vroeg opstaan. In ruil daarvoor hoeven we geen overnachtingsgeld te betalen.

Tegen kwart over zes staan we op de markt. Eerst bekijken we een aantal kramen beneden bij het Kasteel. Het is er gezellig druk. Veel kraampjes met handgemaakte produkten. Daarna naar de binnenplaats van de burcht. Hier vragen ze een entreeprijs voor. Dit gedeelte is met lampjes extra mooi versierd. In de Katharinen kerk (gebruikt van de 12e tot de 17e eeuw) is een kerststalletje gemaakt voor een zandstenen crucifix (11e eeuw). Dit kruisbeeld is één van de oudste tastbare resten van het Christendom in Noord Duitsland.

Tegen 20 uur hebben we het wel gezien, er waait een hele koude wind en de vingers raken verkleumd (ondanks de handschoenen). De Glühwein pakken we wel in de camper, zitten we meteen warm. En nu maar hopen dat we morgen op tijd wakker zijn.

Zaterdag 3 december

Om 7 uur wakker en het is 17 ⁰C in de camper. Nog even bijwarmen en om 8 uur precies rijden we van de camperplaats. Een km verderop ontbijten en boodschappen halen en naar Bevergern om te gaan lopen.

Vandaag weer eens een Teutoschleife: het Bevergerner Pättken van 7km.

Al om 11 uur, bij 0⁰C, lopen we vanaf de Grote Sluis een klein eindje langs het Dortmund-Emskanaal. Vrij snel buigen we af om in Bevergern de Levedagsmolen te bekijken. In het wapen van Bevergern zien we niet de bekende leeuw of adelaar, maar een bever. Een afbeelding ervan staat langs de Merschgracht.

Een klein eindje verder lopen we langs de Merschvijver en volgen het Nonnenpad. Dit (vlucht)pad werd door de nonnen van klooster Gravenhorst gebruikt in tijden van nood.

We komen weer terug bij het sluizencomplex en nemen in de camper een korte, maar zeer welkome pauze. Nadat we weer opgewarmd zijn lopen we verder tegen de koude wind in langs de sluis en het kanaal tot we bij de Nasse Dreieck stuiten op het Mittellandkanaal. Hierlangs brengt de route ons naar het Teutoburgerwoud, waar we de Huckberg (83m) beklimmen en over de kliffen lopen tot we weer terug bij het Dortmund-Emskanaal en de camper zijn. Een korte, mooie en erg afwisselende route.

We rijden door naar Osnabrück en vinden nog net een vrij plekje op de parkeerplaats. Eerst even wat keeltabletjes halen voor Richard en dan door naar de historische kerstmarkt. Even zoeken, want de mensen achterna lopen is in een stad blijkbaar niet het meest slimme idee, maar dan staan we bij de dom en op de markt.

Veel kraampjes zijn prachtig opgetuigd, het is lekker druk en we genieten van de sfeer en de Glühwein. Ook de gyros is lekker, maar die kou (-2 ⁰C en wind die het nog kouder laat aanvoelen) maakt dat we na een paar uur toch graag weer naar de camper teruggaan, met 2 rode mokken als toevoeging aan onze collectie.

We zien het Nederlands elftal de tweede helft tegen USA spelen en winnend afsluiten. Door naar de kwartfinales.

De laatste actie van vandaag: naar de camperplaats aan het Aaseebad in Ibbenbüren rijden. Ook vannacht staan we niet alleen.

Zondag 4 december

Vanmorgen rond negen uur worden we wakker. Laatste dag van dit weekend alweer. Na de gebruikelijke zaken betalen we netjes het overnachtingstarief bij het aangrenzende zwembad en gaan we op weg om water en wc te lozen. Daarna rijden we naar Mettingen voor een wandeling. Een klein rondje, want met de nog steeds ijskoude noord oostelijke wind voelt het aan als -5.
Het Teutoschleifchen Köllbachtal van zo'n 4,5 km met de Mariabron, Tretbecken en de groeve Nordschacht wordt het. Verder wat op en neer via paar steile heuveltjes. Ruim een uur later zijn we terug bij af.

Dan naar Rheine, een plaatsje aan de Ems.  Maar eerst komen we langs de steenkolencentrale van Ibbenbüren.

In Rheine komen we erachter dat de Nikolausmarkt volgende week pas is. Gelukkig zijn er vandaag ook enkele zaken de moeite waard. De mooi verlichte molen, live music en een heerlijke Glühwein (natuurlijk). En weer een paar glazen gescoord, inmiddels is onze verzameling al gegroeid tot 34 stuks. Na een gezellig gesprek met een Duits echtpaar (zij hebben ook interesse in het camperen) wordt het tijd om afscheid te nemen van deze kerstmarkt. Na het avondeten de navigatie op thuis gezet en om 20 uur zijn we weer op het thuishonk. Jelmer heeft de koffie klaar en wij hebben nog lekkere stracciatella zoenen uit Osnabrück. De camper uitruimen en morgen gaat hij voor minstens vier (!) weken de stalling in. We hopen in 2023 weer veel mooie reizen te maken.