Zondag 15 april

De zon is weer terug, gelukkig. Want we gaan weer wandelen vandaag en de Abbaye de Thoronet bezoeken. Onze Lot heeft altijd een vaste slaapplek op de bijrijdersstoel en die zal toch echt moeten verkassen. Tijdens het rijden gaat hij in zijn reismand en kan naar buiten kijken. We hebben nooit problemen met hem onderweg. We grappen wel eens dat we een bereisde kat hebben, verschillende landen heeft hij al met ons bezocht. De weg naar de abdij is mooi, steeds hoger de heuvels in. De abdij zelf is een cisterciënzer klooster, gebouwd in een sobere, maar indrukwekkende stijl. Gesticht in 1146 door monniken van het klooster Notre-Dame-de-Florièges. In het begin van de 13e eeuw telde het klooster 20 monniken en enkele tientallen lekenbroeders. De Staat kocht het klooster in 1854 en in 1873 kon de restauratie beginnen. In de kloosterhof staat een zeshoekig bronhuisje met daarin een stenen fontein. De enige plek waar de monniken zich konden verfrissen. De wandeling is in de onmiddellijke omgeving en valt wat tegen. De bauxietwinning bedreigt het klooster al sinds 1920. Het leidde tot scheuren in de muren van de gebouwen. Op de terugweg zien we donkere wolken zich samenpakken boven ons, maar we houden het droog tot we weer in de camper zijn.

De camperplek van Moustiers-Sainte-Marie bereiken we via prachtige, maar soms smalle wegen rond 18.00 uur.

Maandag 16 april

Wat een onrustige nacht was het vanwege de kou. Buiten maar 2,5 graad en binnen net boven de 10. De zon is wel weer van de partij. Eerst naar de toeristeninfo voor een stadswandeling, daarna terug naar de camper, koffie drinken en rugzakken klaarmaken. De wandeling Naverre/Vincel/La Palud gaan we na de rondgang door het dorp maken. Leuk dorpje, beroemd om zijn aardewerk: de zogenaamde Faience.
De kerk Notre Dame (12e eeuw) met de vierkante tufstenen klokkentoren bekijken we. Deze heeft één van de oudste klokken van de regio, gegoten in 1447. We beklimmen ook de weg over de hoge rotswanden boven de bron. Hij gaat naar de Notre-Dame-de-Beauvoir (1052). Deze steile weg is tegelijkertijd een kruisweg. De wandeling gaat een tijdje langs de berstroom Adou. Hoog boven een kloof hangt een metalen ster aan een ketting tussen twee rotsen. Volgens de legende had een ridder, die tijdens een kruistocht gevangengenomen was, gezworen dat hij een zilveren ster boven Moustiers zou ophangen als hij naar het dorp terug zou keren. Blijkbaar is hem dat gelukt. De huidige ketting hangt er sinds 1957. Hij heeft een lengte van 227 meter en een gewicht van maar liefst 400 kg. We wandelen verder op deze route en uiteindelijk zijn we vijf uren later na flink wat klimwerk weer terug. We worden getrakteerd op een prachtige "Golden Sunset" met regenboog.

Dinsdag 17 april

Twee wandelingen van samen 6 ½ uur lopen. De ene naar 2 toppen (Agra en St. Jurs), de andere om St. Jurs heen. Dat is het plan. Om naar de toppen te komen beginnen we op de andere route en al meteen met een fikse klim. De eerste top bereiken we zonder problemen. Vooral het laatste deel over de kam is prachtig, met de uitzichten over de besneeuwde bergtoppen van de Franse Alpen in de verte. Met daarboven de dreigende wolken.
Eenmaal boven hebben we een 360° panorama beeld, schitterend! Na het eten blijkt dat de weg naar de volgende top moeilijker te vinden is. Het kost ons 3 kwartier op een steile, lastige helling. Wat later lopen we nog een keer een stukje fout, zodat we de 2e tocht niet meer af kunnen maken. We nemen dus maar dezelfde weg naar beneden.

Via de lavendelvelden op het plateau van Valensole rijden we naar Villeneuve. Héél veel wegwijzers leiden ons naar een mooie camperplek naast een kerkhof. Gelukkig hebben wij hier geen enkele moeite mee.

Woensdag 18 april

Vannacht hebben we onrustig geslapen vanwege de kou in de camper. Om het laatste gas te sparen kozen we ervoor de kachel uit te laten. Na een lekker ontbijtje met vers brood en lozen van grijs water vertrekken we richting het noorden.
Les Mees met de hoog oprijzende versteende monniken willen we gaan bedwingen. Maar "even een stukje lopen” blijkt een tocht van 2 uur te zijn. Het zijn bizarre rotsformaties van meer dan 100 meter hoog: “Les Pénitents des Mées” (de gestraften van Les Mées). Volgens de legende zou de heilige St Donat ten tijde van Moorse invasies de monniken hebben gestraft omdat zij verliefd werden op de prachtige jonge vrouwen van de Moorse bezetters. Het is klimmen en dalen op het niet altijd even duidelijke pad. Van de bedenker van dit pad, Jean Millet, komen we een gedenkteken tegen. Na een laatste afdaling keren we terug in het dorp en wandelen we naar de camper.

Sisteron doen we er vanmiddag nog maar even bij. Met zijn Citadel op de heuvel en de bijna verticale grijze kalkrotsen van de Rocher de la Baume. De kathedraal van Sisteron, ook wel Onze Lieve Vrouwe der Appelbomen (“pommiers” in het Frans) genoemd, werd gebouwd in de 12e eeuw. Door de kleine ramen is het binnen erg donker. In de zijkapellen lijken twee grote Jacobsschelpen verwerkt te zijn. De Tour d'Horloge, heel veel oude pleintjes, steegjes en trappen maakt het tot een pittoreske stad. Met een ijsje, de eerste deze vakantie, sluiten we het bezoek af. De citadel bewaren voor een volgende keer.

Het wordt zo langzamerhand tijd om weer aan de terugreis te beginnen. Na de boodschappen kruipen we weer achter het stuur tot 21.30 uur. In het schemerdonker maken we nog een hachelijke situatie mee. Vanuit de velden steken er onverwacht twee reeën over. De eerste kan nog voorlangs, de tweede merkt op het laatste moment dat dat niet meer lukt. Hij remt af, glijdt door en kan nog net (of net niet meer) ons rechter voorspatbord ontwijken. We kunnen de haren op zijn rug tellen! Gelukkig rent hij weer terug naar het veld, wij stoppen meteen aan de kant van de weg met trillende benen. Schade aan de camper kunnen we niet ontdekken, maar het restant van de rit zitten we niet meer echt rustig achter het stuur.

Donderdag 19 april

Ondanks de slaapplaats aan de snelweg slapen we prima. Vanochtend rijden we naar Bourg-en-Bress om de abdijkerk en de omliggende oude stadskern te zien.
Helaas blijkt de kerk onderdeel van de totale abdij en dit gaat ons teveel tijd kosten. Ook maar weer doorschuiven. Wel scoren we een Delice-en-Bresse (gebakje met frambozen) en een brood. Dat maken we eerst soldaat.
Via de Franse binnenwegen bereiken we de camperplek Millery aan de Moezel. Het heeft regelmatig geregend vandaag. Met een filmpje eindigt deze dag.

Vrijdag 20 april

De laatste dag van deze vakantie vertrekken we om half tien. Zonder problemen rijden we door de rest van Frankrijk, Luxemburg en België. In Maastricht belanden we meteen in de file. Welkom in Nederland! Daarna gaat het weer goed (op een kort oponthoud bij Arnhem na) en om 17 uur rijden we de parkeerplaats naast ons huis op.