Zondag 3 augustus

Tegen kwart over acht is het al een komen en gaan op de parkeerplaats en besluiten we maar op te staan. Het laatste vakantieweekje is ingegaan. Tijdens het ontbijt buiten spreken we af er een relatief rustig dagje van te maken. We rijden naar Argelès-Gazost en wandelen daar 2 uurtjes langs de rivier de Pau. Geen spectaculaire tocht maar dat kan natuurlijk ook niet altijd. Wel is het weer bloedheet dus lastig voor ons. Afgezien van het rijden naar de camperplek Aire de Camping-car in Cauterets en bellen met het thuisfront, doen we eigenlijk niets meer de rest van de avond.

Maandag 4 augustus

Vanmorgen bij het opstaan zien we dat alles weer in een dichte mist is gehuld. De kabelbaan naar de Cirque du Lys gaat hem niet worden vandaag. Plannen omgegooid en al voor 12 uur staan we in Lourdes. De stad werd beroemd nadat de Heilige maagd Maria zich in 1858 had geopenbaard aan Bernadette Sibirous. Hier vind je veel kerkjes en kapelletjes waar Maria vereerd wordt en waar je een kaarsje op kunt steken. De bekendste plek is het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouwe van Lourdes. Vooral de licht- en de sacramentsprocessies zijn indrukwekkend. Zo'n 5 miljoen mensen per jaar bezoeken Lourdes. Pelgrims uit de gehele wereld komen hier om te bidden en zich te laven aan het bronwater van de grot, dat heilzame kwaliteiten zou hebben.

Om bij het Heilige terrein te komen moeten we eerst langs een schier eindeloze reeks hotels en souvenirwinkeltjes lopen. Eenmaal daar zien we eerst een grote kerk waar je via hoge trappen naar toe kan lopen. Deze kerk bestaat eigenlijk uit drie kerken en bevindt zich boven de grot waar Maria was verschenen. In de bovenste Kerk (die van de Onbevlekte Ontvangenis) steken we twee kaarsjes aan voor de familie.

We lopen langs de grot van Bernadette, hier kun je even de grot in lopen om het gesteente aan te raken. Grote kandelaars met idem dito kaarsen worden hier klaargezet. Wat verderop mag je je waterflesje vullen met het heilzame water. Op het terrein zien we ook nog een grote onderaardse kerk. Het is de Basiliek van Sint-Pius X, de grootste kerk van Lourdes. Zij heeft de vorm van een omgedraaid schip en van een graankorrel. De basiliek heeft een oppervlakte van 12.000 vierkante meter en biedt plaats aan 25.000 mensen. Tenslotte lopen we nog de Kruisweg.

Terug bij de camper besluiten we richting Limoges te rijden. Bij Valence-sur-Baïse is het welletjes en maken we gebruik van de gratis Aire Municipale.

Dinsdag 5 augustus

Deze nacht slapen we heel slecht, voornamelijk doordat er heel veel verkeer langs rijdt. Om 6.30 uur staan we dan ook maar op en drie kwartier later zijn we weer onderweg. Na twee uur rijden houden we een stop om bij te tanken (slapen en eten). 's Middags brengen we een indrukwekkend bezoek aan Oradour-sur-Glane. Dit dorp werd op 10 juni 1944 door een Duits Regiment ingesloten en verwoest. Bij deze overval werden 642 mensen vermoord. Slechts zes personen overleefden het bloedbad. Het zou een wraakactie zijn na een actie van het Franse Verzet een paar dagen eerder. Hierbij zou een spoorbrug zijn opgeblazen en Duitse doden zijn gevallen. Kort na de oorlog kwam Charles de Gaulle naar Oradour. Hij besliste dat de resten van het oude dorp de functie moesten verkrijgen van monument. Het nieuwe Oradour zou wat verderop hergebouwd worden.

Bij de ingang van het dorp is in 1999 een museum ingericht, het Centre de la Mémoire. Het is een ondergronds museum. Wie de ingang van het museum passeert komt midden in het dorp weer bovengronds. Daar zijn alle ruïnes nog in de staat van na de verwoesting. Kleine plaquettes op de huizen geven aan of er een winkel, kapperszaak, garage of kledingatelier gevestigd was. Alles is zo gelaten zoals het de fatale dag is achtergelaten, inclusief de auto van de huisarts, die nog op het dorpsplein staat. Voor ons blijft het onvoorstelbaar dat mensen dit elkaar aan kunnen doen.

Tegen de avond reizen we verder naar het noorden. De 1plaats die we zien en uitkiezen om te gaan eten is niet bereikbaar. Dan maar doorrijden. De TomTom stuurt ons steeds verder het binnenland in i.p.v. richting snelweg. Af en toe is onze samenwerking niet zo goed. Na het eten halen we de wegenkaart maar tevoorschijn en zoeken we zelf de te rijden route uit. Eventjes geen TomTom meer! Uiteindelijk arriveren we iets na half 11 op de camperplaats Aire de repos Les Gloux in Neuvy-Pailloux. Hopelijk krijgen we deze nacht wat meer rust!

Woensdag 6 augustus

Gelukkig is de nacht alleen in de vroege ochtend wat onrustig. We verplaatsen ons naar Gien, want vandaag gaan we fietsen langs de Loire. Bij de plaatselijke VVV halen we wat folders en tegen 13 uur stappen we op de fiets naar Briare, dit zou een mooi stukje moeten zijn. We fietsen over een kanaal-brug over de Loire. Deze is ruim honderd jaar oud. Het is weer erg warm, bijna 30 °C. Briare zelf is leuk en verrassend, we bezoeken nog een kerk en wandelen over de vele bruggetjes met bloemen en langs het water. Terug fietsen we aan de andere kant van de Loire. Hier is het meer een zandpad met keien dan een echt fietspad. Door de begroeiing fietsen we wel meer in de schaduw, maar het maakt het fietsen wat lastiger. De temperatuur is gestegen naar een behoorlijke 36 °C. Bij terugkomst hebben we een verfrissing wel verdiend. Net voor zonsondergang vinden we een mooie plek om buiten te eten en om 23.30 uur komen we in Epernay aan. Het wordt weer erg laat voor we ons bedje zien.

Donderdag 7 augustus

Het lijkt wel een gewoonte te worden. Weer vrachtwagens die in alle vroegte (5 uur) vlak bij ons geladen en/of gelost moeten worden. Daarnaast kost het ons een paar uur(!) voordat we onze vloeistoffen gewisseld hebben. Regen en onweer houden ons vandaag gezelschap, dus het fietsplan gaat terug in de plannen-map. De rest van de middag reizen we door tot de camperplaats Plateau Incliné de Ronquieres in 's Gravenbrakel (België). Niet de meest inspirerende dag deze vakantie.

Vrijdag 8 augustus

Na het opstaan hebben we nog even het Hellend vlak van Ronquiéres bekeken. Het is nog niet in werking, dus alles ligt stil. Later nog maar eens terugkomen om het beter te bekijken, want interessant is het zeker. Dit is een scheepslift die het hoogteverschil met het Henegouws Plateau overbrugt. Hij is gebouwd in 1968 en vervangt 16 sluizen en 60 meter hoogte. Schepen deden er tot dan toe wel twee dagen over om twee kilometer te varen. Deze lift heeft twee scheepsbakken van elk 85,50 meter lang en 11,60 meter breed. De bakken rijden als wagons over de rails en worden met kabels voortbewogen. Elke bak heeft een eigen contragewicht, dat op rails onder de bak doorgaat. De bakken kunnen zo onafhankelijk van elkaar werken.

Nadat we de Nederlandse grens zijn gepasseerd besluiten we nog even bij de (schoon)ouders binnen te wippen.

Het is net 12 uur, we kunnen zo aan tafel schuiven. Na het eten en nadat we alle verhalen verteld hebben, vertrekken we naar de Wit in Schijndel. We hebben een nieuwe omvormer nodig. Door regen en files doen we er ongeveer anderhalf uur over (ruim veertig kilometer). Na nog een korte stop bij de andere (schoon)Ma zetten we dan toch eindelijk koers naar ons eigen huis, waar we tegen 20 uur arriveren.

Het was weer een bijzondere vakantie, qua bezienswaardigheden maar zeker niet in de laatste plaats door de sterk wisselende weersomstandigheden. Toch hebben we ons lijstje weer aardig kunnen afwerken.

Komende dagen wassen en camper gereed maken voor de volgende drie weken, want over 3 dagen (11 augustus) begint het 2gedeelte van onze superlange vakantie dit jaar.