Noord Spanje, Barcelona en Provence

Barcelona staat al heel lang op ons verlanglijstje en met zo'n twintig dagen vakantie voor de boeg moet dat lukken.

Onze reis in één oogopslag, onderste kaart details van de tocht in Spanje

Maandag 13 juni

We zijn deze keer mooi op schema vertrokken, dat is wel eens anders. Half tien rijden we weg. Het is een bewolkte dag waarop de zon zich nauwelijks laat zien en zo'n 17 graden. Behalve het stukje tussen Venlo en Maastricht is het uitzonderlijk rustig op de weg. Heerlijk, zo schieten we lekker op.

Tegen 17.30 uur rijden we de camperplaats "Parc du CIS de Champagne" in Reims op.

Na het eten besluiten we om een begin te maken met de stadswandeling. Zo'n hele dag zitten in de camper bevalt ons nooit zo goed, dus de benen strekken is dan heerlijk. Het Grand Théâtre uit 1866 is prachtig. Helaas bleven tijdens WO I alleen de buitenmuren staan. Het is herbouwd en in 1931 weer heropend. De kathedraal is zeker een hoogtepunt maar we bekijken hem nu alleen aan de buitenkant, morgenvroeg van binnen. Het heeft een gigantisch roosvenster met een doorsnee van 12,5 meter. De kathedraal wordt ook wel de Dom der Engelen genoemd, we zien er ontzettend veel. De meest beroemde is de engel in het linker portaal. Een glimlachende engel, die zie je niet zo vaak ("le Sourire de Reims"). Een beeld van Koning Louis XV staat op het Place Royal. Hij werd hier in 1721 gekroond. Verder lopen we onder andere langs het stadhuis, een stadspoort en een indrukwekkend dodenmonument. Het wordt tijd om terug te gaan. We sluiten de wandeling af bij de mooie fontein Subé (1906) met 4 standbeelden die de rivieren van de regio voorstellen.

Dinsdag 14 juni

De nacht is heel onrustig. Eerst warm, daarna koud, heel erg rumoerig en last but not least regen. We staan om kwart over zeven al weer naast het bed want we gaan de binnenkant van de kathedraal bekijken. Heel donker, maar wel mooi en het roosvenster is wel heel speciaal. Buiten staat vlakbij de kathedraal een klein bronzen beeldje van Jeanne D'Arc. Beroemd en geliefd in heel Frankrijk.

Na tanken en lozen zijn we om kwart voor elf weer op weg, Zoals gewoonlijk pakken we nauwelijks snelwegen en zijn tegen 21 uur op de camperplaats "Aire Municipal" in Aigueperse. Nog een klein dorpswandelingetje en dat is dan het einde van een lange reisdag.

Woensdag 15 juni

De derde dag gaan we maar weer vroeg op pad. Onze koffie drinken we met het mooie uitzicht op het Viaduc de Garabit. Deze spoorbrug (1884) is gebouwd door Gustav Eiffel. Inderdaad, dezelfde die de Eiffeltoren ontwierp. De brug overspant de rivier de Truyère en is 564,69 meter lang. Bij Sévérac is het lunchtijd en genieten we van het chateau op de top en de zonder cement gestapelde huisjes. Hier leefden de herders vroeger met hun schapen. Bovenop de conische toren kon de herder zijn schaapjes goed overzien, wij mogen er niet opklimmen. Het zonnetje is inmiddels weer van de partij en de korte broek kan aan.

We rijden tot aan de camperplaats "Aire Municipale" in Le Boulou, vlakbij de Spaanse grens. Zo'n 500 kilometer asfalt zijn vandaag onder de wielen door gegleden en het is inmiddels een warme 31 °C. Het is een rustige plek bij een begraafplaats.

Donderdag 16 juni

Espolla wordt deze morgen ons eerste doel. In dit Spaanse dorpje gaan we onze 1e wandeling van deze vakantie maken. We zetten de auto bij de kerk neer en beginnen aan de drie uur durende wandeling. Het lijkt wel een soort niemandsland. Heuvels vol met geurig, mediterraan struikgewas (wat ruikt dat heerlijk!), akkertjes, wijngaarden en kurkeikplantages. We passeren de Dolmen del Barranc, een 5000 jaar oude begraafplaats uit de Steentijd. Deze heeft inscripties. Een stuk verder staan de Dolmens Girarols. Via oude olijfboomgaarden keren we terug naar Espolla. Een mooie kennismaking met dit gebied.

De camperplek voor vanavond is snel gevonden. Bij de Hipermercat Esclat in Figueres mag je staan.
Parking achter de supermarkt dus, niks mis mee.

Vrijdag 17 juni

Tegen half elf zijn we weer op pad. Deze keer gaan we lopend vanaf de parkeerplaats naar het Dalí Theatermuseum. We hebben al het een en ander gelezen over deze wereldberoemde Spaanse kunstschilder. Hij maakte overigens ook andere kunstwerken. We zijn razend benieuwd naar wat we gaan zien. Een van de kenmerken van deze excentrieke man was zijn snor, dun, langwerpig en sierlijk gebogen. Als antennes wezen beide snorpunten omhoog of waren gekruld. Salvador Dalí (1904-1989) beweerde dat hij via zijn snorharen inspiratie uit de kosmos ontving.
We worden niet teleurgesteld. De buitenkant van het museum alleen is al een bezoek waard, met eieren en gouden figuren op het dak en broodjes tegen de muren is het een lust voor het oog.
Eenmaal binnen kijken we onze ogen uit. Kunstzinnig, soms mooi en soms intrigerend. Brood en eieren zijn de thema's die je vaak in zijn werken tegenkomt.
Op de binnenplaats van het museum staat een oude Cadillac, die ooit van Al Capone is geweest. Gooi je er een euro in, dan gaat het in de taxi regenen. Hoe verzin je het!
"De baders in Llané" maakte Dalí toen hij 19 jaar was. 24 jonge vrouwen met allemaal hetzelfde kapsel. Het zou zich afspelen voor het huis van de schilder.

Zijn pentekeningen zijn schitterend. Je blijft ernaar kijken en ontdekt steeds nieuwe dingen.
We krijgen veel informatie over Dalí, maar ook over zijn vrouw Gala. De boot die zij gebruikte in hun woonplaats Portlligat hangt hier ook.
De "eetmanie" van de kunstenaar komt regelmatig terug in zijn werk. Het beroemdste is "de weke uurwerken" , geïnspireerd door een smeltende camembert. Volgens mij gaat bij elke Camembert die ik in de toekomst koop mijn gedachten naar dit schilderij, 😂!
Geïnspireerd op Mae West staat er een drie dimensionale bank. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is zonder twijfel het meest aparte museum dat we ooit bekeken hebben.

Na dit indrukwekkende intermezzo gaan we op weg naar de kust. We belanden op een grote camping
"L 'Amfora" in Sant Pere Pescadore en krijgen een plek aangewezen tussen allemaal landgenoten.

Zaterdag 18 juni

De zon schijnt deze morgen en het strand is vlakbij. Zwemmen en luieren lijkt ons wel wat voor een paar uurtjes. Eenmaal daar kiest de zon ervoor om maar helemaal achter de wolken te verdwijnen. Strand- en zwemtijd passen we aan 😁.
Tijd over dus om de camper te wassen, want die ziet er niet meer zo schoon uit.
Dan op weg naar Besalú, een middeleeuws stadje met een Romaanse brug over de rivier de Fluvià. Vele malen vernield en evenzo vele keren weer opgebouwd. 105 Meter lang, zeven bogen en een dertig meter hoge toren. Het San Vincente kerkje (13e eeuw) en het mooie middeleeuwse centrum zorgen ervoor dat het hier veel toeristen rondlopen. Net zoals wij dus...

Dit wordt onze eindhalte voor vandaag, camping Lava in Santa Pau.
Tijd om de volgende dagen in te plannen.

Zondag 19 juni

Deze zondagochtend schijnt het zonnetje volop. Wandeltijd! Eerst naar de parkeerplaats bij Olot vanwaar we een tocht gaan maken langs twee vulkanen. Gedoofde vulkanen wel te verstaan en daar zijn er hier zo'n dertig van. We staan hier in het Natuurreservaat van de Garrotxa, in de uitlopers van de Pyreneeën. Tien uur is de start en na zo'n drie kwartier passeren we de Iglesia de Saint Miguel, helaas gesloten.
Na een schaduwrijke klim komen we bij de eerste krater. Op de rand staat een huis: Can Santa. De Volcá de Santa Margarida is de bekendste in deze streek en nog helemaal intact. In het midden staat het gelijknamige kerkje, dat van binnen heel eenvoudig oogt.
Dan op weg naar de tweede vulkaan via een makkelijk pad en heel veel wilde, bloeiende planten. De Volca del Croscat is gedeeltelijk afgegraven voor de opbrengst van het vulkanische materiaal, maar zeker de moeite waard. Het vruchtbare, vulkanische gesteente is rood van kleur (heel veel verschillende tinten) en je krijgt een fantastisch beeld van de opbouw van een vulkaan.
In totaal lopen en rusten we zo'n vijf uur.

We willen overnachten op een cp in Ripoll, maar hoe we ook zoeken de cp is en blijft onvindbaar. Dan maar (noodgedwongen) weer naar een camping: Camping Solana del Ter.

Maandag 20 juni

Vanmorgen is het rustig opstarten. Na het kopje koffie, lekker buiten in het zonnetje, gaan we vertrekken van deze bijna lege camping. Op weg naar Barcelona, het belangrijkste doel van deze vakantie.
Ten zuiden van Barcelona hebben wij op de camping 3 Estrellas een plaatsje gereserveerd voor een aantal dagen. Nadat we ons geïnstalleerd hebben is het tijd voor een bbq. Onze tassen inpakken en de mailbox checken zijn de laatste dingen die we doen.
En dan het bed in, want morgen is het weer vroeg dag!