Van Die Haghe tot Den Haag

We hebben weer een leuk programma uitgezocht voor dit weekend. We gaan op zoek naar Hagenezen, Haagse tieten 🤭 (gebouwen dus) en de Haagse Stier. Benieuwd of dat dat allemaal gaat lukken.

Onze reis in één oogopslag

Vrijdag 17 januari

Op tijd opstaan, want we moeten eerst nog de laatste spullen in de camper laden!
Precies volgens planning rijden we om kwart voor 10 van huis en even voor 12 zijn we bij de Uithof.

De tram brengt ons naar het centraal station en van daar kunnen we beginnen met zoeken naar het begin van onze stadswandeling. Na een stukje gelopen te hebben blijken we op het laatste deel beland te zijn. De tocht maar achterstevoren lopen. Via de binnenstad met o.a. de Koninklijke Schouwburg lopen we naar het paleis op het Lange Voorhout, waar nu Escher in het Paleis gevestigd is: het eerste doel van vanmiddag.

Dit museum laat de werken van de graficus Escher zien. We worden steeds in verwarring gebracht door het spelen met perspectief en door het in elkaar overlopen van figuren. Een wonderlijke verzameling😀🤔.

Vlak in de buurt is ook het Mauritshuis, bij het Binnenhof. Erg mooi, maar we kijken alleen maar  de hoogtepunten. We zien o.a. "het meisje met de Parel" van Vermeer en "de Stier" van Paulus Potter.

Via het Binnenhof lopen we weer verder "terug" op onze wandeling en passeren we de Passage: een stijlvolle en prachtige winkelgalerij.

Inmiddels is het donker geworden en kunnen we genieten van The Hague by night. De Grote Markt en Chinatown zijn prachtig verlicht en ook de Nieuwe Kerk en het Nieuwe Stadhuis (IJspaleis) willen we graag fotograferen in het donker.

Zo komen we weer terug bij het begin en neemt de tram ons weer mee naar de camper.

We rijden naar Camperplaats Maassluis waar we een prachtige plek aan het water (de Scheur) vinden. Het is een druk bevaren rivier en er staat een windkracht 6, dus erg rustig is het niet, maar je kunt niet alles hebben hè😉.

Zaterdag 18 januari

Vandaag de 2e dag van onze Den Haag trip. Vannacht af en toe een bui gehad, maar de wind is intussen gelukkig behoorlijk afgezwakt.

Lekker uitgeslapen tot rond negen uur en alles gedaan wat we moesten doen. Om iets voor elf zijn we weer bij de P+R Uithof. Eerst drinken we koffie, hoeven we onze thermoskannetjes niet meer mee te nemen. Daarna met de tram weer naar de binnenstad en bij het Spui-plein (bekend van het Monopoly) stappen we uit. Zoals altijd gaat het de 2e dag gemakkelijker. Snel vinden we het 1e doel voor deze dag: Museum Galerie Willem V (zelfs nog 2 min. voor de openingstijd). Goed 40 min. later staan we weer buiten met wat meer kennis in onze rugzak. Richard vindt het nog vermakelijk om een suppoost te laten schrikken, maar dat terzijde😁.

Onze wandeling van gisteren pakken we hierna weer op.  Langs oude en nieuwe ministeries, het Binnenhof en standbeelden, onderwijl leren we steeds iets meer over onze geschiedenis en ons 200-jarig koninkrijk.

Het standbeeld van Jantje uit het kinderliedje "In Den Haag daar woont een graaf" en Johan van Oldenbarnevelt staan gebroederlijk naast elkaar.

Vervolgens langs het voormalig optrekje van onze koning en naar panorama Mesdag. Toch weer behoorlijk verkleumd, dus snel naar binnen. Wat is dit INDRUKWEKKEND😍!! Het grootste schilderij van Nederland, 360 graden zichtbaar: 120 meter in omtrek en 14 meter hoog. Scheveningen in het jaar 1881 met strand, zee, boten etc. Je weet niet waar het eerst te kijken en met echt duinzand voor je voeten waan je je even terug in die tijd. Het Vredespaleis staat daarna op ons lijstje (niets te maken met onze koninklijke familie, maar een gebouw dat er kwam om een vredesconferentie te houden in 1899). Door een Franse architect ontworpen en door vele landen aan bijgedragen met materialen of voorwerpen voor de inrichting. Als laatste willen we nog door park Sorghvliet wandelen, maar de metershoge tuinmuur is net te hoog om eroverheen te klimmen 😓 (en omlopen duurt te lang ivm de naderende schemering).

De tram breng ons snel terug en de gereserveerde camperplaats bij de Fa. De Groot (tuinder),  6 km verderop  is zo gevonden. Vandaag geen spat regen gehad, nu eerst glühwein en daarna tagliatelle met Danablu😋. Morgen verder...

Zondag 19 januari

Na een nacht met nog verscheidene buien, komt deze morgen een zonnetje achter de wolken vandaan. We hebben goed geslapen bij de tuinder op een heel klein parkeerplaatsje. Gisteravond de rode lucht nog even bewonderd, veroorzaakt door de lampen/verwarming in de kassen. Onze laatste dag in Den Haag: ook deze gaan we goed besteden.

Klokslag 10 uur staan wij bij het Louwman Museum. Hier gaan we de 130 jaar oude historie van de auto bekijken. Richard heeft er ontzettend veel zin in, Evelien is nog afwachtend. De collectie bestaat uit ruim tweehonderdvijftig antieke en klassieke automobielen. Kenners beschouwen de collectie als een van de mooiste ter wereld. De top 5 auto’s hadden we via internet al opgezocht en zien er niet verkeerd uit. Het gebouw heeft een oppervlakte van 10.000 m2 en telt drie verdiepingen. Eenmaal binnen kijken we onze ogen uit. Dit hadden we niet verwacht. Supermooi aangekleed en we treffen hier veel meer zaken aan dan alleen maar auto’s. Al heel snel hebben we door dat we dit niet eventjes in een paar uur kunnen bekijken. We zijn alle twee super enthousiast: hier komen we zeker nog een keer terug! We zien de eerste auto’s en de eerste racewagens. Maar ook brandweerauto’s, postkoetsen, de eerste “caravan” en de meest excentrieke exemplaren van over de gehele wereld. Ook auto’s van beroemdheden treffen we hier aan (o.a. James Bond, Elvis Presley en Churchill). Wat zal het een werk geweest zijn om alles naar Nederland over te brengen! En we lezen heel bijzondere verhalen: de oudste Toyota bij voorbeeld is teruggevonden in Rusland, bij een boer in Siberïë. Het heeft zeven maanden geduurd voordat de auto in het museum arriveerde. Het Russische ministerie van Cultuur moest toestemming verlenen om de wagen te exporteren. De auto is per trein van Wladiwostok naar Moskou gebracht en van daaruit per vrachtwagen naar Nederland vervoerd. Ruim 2 uur later nemen we afscheid van dit museum en vertrekken richting Meijendel.

Ter afsluiting van dit weekend gaan we nog een paar uurtjes wandelen in de duinen en aan het strand. Het parkeren valt niet mee. De eerste parking heeft een slagboom (nergens aangekondigd), waar we zonder verlies van ons dak niet onderdoor kunnen rijden, dus maar weer terug. Anderhalve kilometer verderop is nog een parkeerplek in de duinen. Helaas lijkt bijna geheel Den Haag uitgereden om hier de auto te stallen. Na een aantal rondjes te hebben gereden rijdt er vlak voor onze neus een auto uit een parkeerplek. Dat is nog eens mazzel hebben. Wel zijn de parkeerplekken wat krap. We moeten hopen dat de bestuurder naast ons geen omvangrijk persoon is, want dan zal het instappen wel erg lastig worden. Na wat gegeten te hebben gaan we op pad. Eerst door een gedeelte met bomen (is dit nu een duin? Lijkt wel op de Veluwe), daarna via duinen met veel helmgras naar de waterkant. Er waait een flinke wind, maar het is heel mooi om de zee met golven zo te zien. Na ongeveer 2,5 uur zijn we weer terug bij af.

Nu wordt het echt tijd om terug te gaan richting het Oosten. Onderweg is het gelukkig niet druk en om kwart over acht draaien we de parkeerplek naast ons huis weer op.