Rondreis Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië

Drie weekjes vrijheid liggen voor ons en die willen goed gaan benutten. Eerst door Duitsland met klein stukje Romantische Strasse, dan naar Salzburg en Wenen. Vervolgens naar vrienden in Tsjechië en vandaar via Duitsland weer naar huis.Tussendoor willen we wandelen en fietsen. Behoorlijk aantal kilometers maar veel over de snelweg dus dat gaat vast lukken.

Gisteravond nog lang bezig geweest met inpakken. De laatste boodschapjes, de laatste kleding, de laatste....

Onze reis in  één oogopslag, onder meer gedetailleerde kaarten van Oostenrijk en Tsjechië

Vrijdag 17 juni

Na een kort ziekenbezoekje vanmorgen zijn we tegen kwart over negen "en route" en passeren snel de Duitse grens. De eerste koffiestop is geen foto waard, ingeklemd tussen auto's en 1 vierkante meter schaduw waar we snel een bakje drinken. De TomTom stuurt ons door Essen om files te vermijden en we rijden weer rustig verder.

Daarna wordt het een stuk lastiger, een knipperlicht van de camper functioneert niet goed, wegwerkzaamheden en files zorgen ervoor dat we tegen drie uur er een punt achter zetten, ruim 200km hebben we afgelegd. We presteren het zelfs om drie kwartier te doen over 1700 meter rijden 😡.

We gaan eerst maar eens de benen strekken. "De Ochsentour" wordt het in Lüdenscheid. Zonnetje schijnt, beetje wind en 24 graden en mooie uitzichten hier in het Sauerland. De heckrunderen die hier leven zien we niet, ze houden zich schuil vanwege de hitte. En geef ze eens ongelijk. Heckrunderen zijn een teruggefokt runderras dat veel overeenkomsten vertoont met de oeroude os.

Na zo'n 7 kilometer zijn we terug bij de camper, het was een leuk tochtje. We eten en besluiten toch nog een paar kilometer zuidwaarts te rijden.

Uiteindelijk komen we tot in Giessen, een camperplek bij het zwembad met toch nog 388 km op de teller. Voor we aan de koffie kunnen, moeten we eerst nog sojasaus opruimen, omgevallen in de koelkast. Alles is doordrenkt met een bruin laagje en een zoutig geurtje. 😱

We hopen dat morgen alles van een leien dakje gaat.

Zaterdag 18 juni

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Vandaag weer een paar 100km rijden, maar eens kijken hoe het gaat. Het knipperlicht doet het goed: geen los contact en geen losse draadjes te zien. Maar hopen dat dat verder goed gaat.

Rothenburg is de bestemming voor vandaag. We rijden over een superrustige 100km-weg naar de snelweg en het lijkt ook op de A45 wel zondag. Control op 100 en lekker cruisen tot we zin in koffie krijgen. Vandaag wèl zitplaatsen en zelfs ligplaatsen, hoe luxe kun je het krijgen? Het is inmiddels 26 graden, lekker zo.

Na de koffie nog een stuk over de A3. Hier is het wel drukker en wat dan opvalt zijn niet de groepjes motorrijders, maar de vele groepjes politiebusjes! Wat die voor bestemming hebben?

Om kwart voor 1 draaien we de camperplaats Rothenburg op. Een leuk boerenerf met wel erg schuine plaatsen. Gelukkig zijn er veel oprijblokken voorhanden en na een paar keer proberen staan we waterpas. Het knipperlicht heeft het inmiddels weer laten afweten. Camper beetje beschut tegen de warmte (inmiddels 32 ⁰C), we lunchen vandaag buiten en dan Rothenburg verkennen.

Rothenburg heeft nog een complete stadsmuur en een groot deel kun je belopen. Dat geeft een mooi zicht op de stad en (door de schietgaten) de omgeving. Er zijn heel veel torens en stadspoorten in de muur, de een nog mooier dan de ander. We komen tenslotte uit bij het Spitalbastion (16e-17e eeuw), het grootste verdedigingswerk van de stad. Ook hier kunnen we weer doorheen en omheen lopen en het is nog steeds indrukwekkend! Er zijn trouwens best veel mensen die van de stad genieten.

We gaan richting het centrum en passeren prachtige, gekleurde vakwerkhuizen. Sommige, zoals het Baumeisterhaus zijn uitbundig gedecoreerd met beelden. Vanaf het Marktplein klinkt muziek ons tegemoet. Het blijkt een repetitie voor een musicalconcert te zijn. We doen een sneak preview vanachter de hekken. We gaan nog de Burggarten in en maken de laatste foto's. Ook nu weer moeten we onze beurt afwachten: er staan een paar mensen die een heleboel foto's willen maken.

Al met al is Rothenburg een heel sfeervol stadje...en ze hebben nog lekker ijs ook. Te snel tikt de klok door en we hebben nog meer plannen vandaag. We keren, zoals dat zo mooi heet, onze schreden daarom huis-/camperwaarts.

In de camper lijkt de thermometer van slag te zijn: 40,7 ⁰C! Snel de ramen open en na ca 20 minuten is het nog "maar" 37,6 ⁰C.

We eten een lekkere pastasalade en na het eten gaan we onze laatste activiteit van vandaag doen: een stukje fietsen. We zitten aan de Romantische Stra§e en we gaan een stukje verkennen. We rijden richting het zuiden en de weg gaat op en neer (blij met onze ondersteuning). We rijden een stukje langs de Tauber en passeren een prachtig gehuchtje. Later rijden we nog een stuk langs de weg en in Gebstappel steken we de Tauber over. Maps.me helpt ons een andere route terug te rijden. Nu rijden we een veel vlakkere route en zeker het stuk door Rothenburg is ook een mooie weg.

Na ruim 13km zijn we terug bij de camper. De afwas staat er nog, en de fietsen moeten nog worden opgeruimd, maar laat de avond maar beginnen.

Zondag 19 juni

Deze zondag houden we een "rustdag". Nu weet ik dat dat een aantal meelezers vreemd in de oren klinkt (we doen dat idd niet zo vaak) maar het is echt waar! Deze dag gaan we niet fietsen, lopen of dingen bezichtigen. Wel moeten we rijden, want we verplaatsen ons naar Salzburg. Maar over de 40 graden in de camper gisteren was toch echt te gek. We hebben wat lekkernijen meegenomen voor onze Tsjechische vrienden en het kost al onze intelligentie (🧐🤣) om die in redelijke originele staat op de plek van bestemming te krijgen. We verhuizen ze dan ook meerdere keren op een dag.
Tegen 11 uur drinken we koffie op zo'n 100 km voor München en inmiddels is het 30 graden. Onze cool-shawls doen waarvoor we ze aangeschaft hebben. I love it when a plan comes together.
Tegen half twee staan we op een plek in het bos, lekker in de schaduw. Net voorbij München in het Hofoldinger Forst.

Met een rugzak vol energie rijden we veel later de laatste honderd kilometer naar Salzburg. Filevorming van Salzburg naar München, want de Duitsers hebben er een lang weekend opzitten. Wij kunnen fijn doorrijden.

Iets voor 21 uur arriveren we op de Reisemobilplatz Salzburg, een grote cp met 106 plaatsen. Nauwelijks hebben we de camper neergezet of we zien schuin achter ons Achterhoekers staan. We maken een praatje, zij reizen morgen door naar Slovenië. Wij installeren ons en pakken een douche. Morgen naar de stad van Mozart....

Maandag 20 juni

We hebben nog geen brood, dus eerst even boodschappen halen. Als ik buiten kom is de lucht erg donker en vallen er wat druppeltjes. Sneller terug dan heen en dan barst de onweersbui los.⛈️ Gelukkig klaart het aardig op en net voor we de bus naar de Altstadt pakken is het droog. De bus is inbegrepen in onze Salzburgcard, die we gisteravond nog online en digitaal gescoord hebben. Wat werkt dat handig zeg: gewoon een QR-code op je telefoon, waarmee je naar binnen kunt in musea en bussen.

We stappen vlakbij het geboortehuis van Mozart uit, het eerste wat we willen bezoeken vandaag. De familie Mozart woonde er op de 3e verdieping en Wolfgang woonde er tot zijn 17e. We zien de keuken en de woonkamer zoals uit die tijd, verder is het vooral een museum. Muziekinstrumenten, bladmuziek o.a. van zijn kindertijd, maar ook verwijzingen naar zijn opera's (prachtige kijkkasten met scenes).

Het is erg warm in het huis en we zijn toe aan een korte break. Bij een bakker scoren we een Dreiecke die we ons aan de rivier de Salzach laten smaken.

Als we verder lopen zien we, net als twee dagen eerder, een kerstwinkel en een Red Bull-winkel (met natuurlijk ook Max Verstappen-petten).

Daarna gaan we de Dom bekijken en deze kathedraal is wel heel anders dan andere kerken die we gezien hebben: veel loges, meerdere orgels, prachtige barokke decoraties van muren, zuilen en plafonds en heel veel schilderingen. We krijgen om 12 uur nog een stukje "muziek in de middag" mee en zien in de crypte de graven van de overleden aartsbisschoppen van Salzburg.

Na de lunch lopen we langs het panoramamuseum en dat nemen we maar even mee (Salzburgcard, hè). Het blijkt de Salzburgse versie van Mesdag te zijn. Leuk om even te zien, mooi geschilderd.

We gaan op residentie in het Residenz, het voormalige aartsbisschoppelijke paleis. Het chicste gebouw van de stad bevat 180 kamers en de audioguide laat ons weten ons de "komende úren" (😲) kennis te laten maken met het gebouw. Dat belooft wat!

Er blijken 4 musea gevestigd te zijn in dit complex, allemaal weer een andere sfeer.: De Residenz met zijn barokke kamers, de Domschat en Kathedraal Oratorium en orgelloft, Rariteitenkabinet en St. Pietersmuseum. Alles bij elkaar heel indrukwekkend. Precies wat de aartsbisschoppen voor ogen hadden.

Dit is wel genoeg serieuze cultuur voor 1 dag. We lopen naar het Slot Mirabelle waarin de Engelentrap staat: een marmeren trap vol putti's met in muurnissen grote beelden uit 1727. Wij vinden hem prachtig! De tuin van het slot heeft mooi aangelegde bloemperken die volop in bloei staan. Grote beelden decoreren de tuin en er is ook een Sound-of-Music-element te vinden: er staat een fontein met een gevleugeld paard, de kinderen zongen het "do-re-mi" rond deze fontein.
Nu echt terug naar de bushalte en gelukkig weer snel bij de camper. Het was een lange maar leuke dag die toch wel behoorlijk warm is geworden.

Dinsdag 21 juni

Dag twee Salzburg. Herhaling van gisteren: brood halen, tas inpakken en op de bus stappen. Het gaat prima, want alles is al vertrouwd. Goed half 11 zijn we bij het Haus der Natur. Het is een natuurhistorisch (interactief) museum met maar liefst 90 zalen verdeeld over 5 verdiepingen. We beginnen bij de "zeewereld". Heel veel aquaria met prachtig gekleurde en onbekende vissen, fossielen en andere waterdieren. Kristallen, edelstenen, bosdieren en reptielen op verdieping twee en drie. We drinken koffie op een dakterras van het museum. En dan maar weer verder. Heel veel levende wezens maar ook veel opgezette. In prachtige vormgeving opgesteld. Nog 1 verdieping bekijken we en dan moeten we (na ruim twee uur), met beetje pijn in het hart, afscheid nemen. Hier hadden we een hele dag kunnen doorbrengen: een TOP-museum!

We nemen de bus naar het Schloss Hellbrunn. In de tuinen (60ha in totaal!) staat het originele prieeltje waar Rolf en Liesl het liedje "Sixteen going on seventeen" (Sound of Music) zingen. Dat willen we zien. Het filmpje op YouTube erbij gezocht en we gaan even terug in de tijd. Sentimenteel genieten😁

Het kasteel is geliefd om zijn "Wasserspiele". Er zijn sierfonteinen en kunstmatige grotten gemaakt door de Salzburger aartsbisschip Marcus Sitticus, die een groot gedeelte van zijn leven in Italië heeft doorgebracht. In de 17e eeuw zijn ze ontworpen voor ontspanning en vermaak en het werkt allemaal nog hetzelfde als 400 jaar geleden. Verbazingwekkend! Er is een mechanisch theater en figuurtjes die op waterkracht bewegen. Het lijkt een klein beetje op de Bedriegertjes in Rozendaal, maar dan vele, vele malen groter.

Ook in het kleine kasteel dat op een Venetiaanse villa lijkt treffen we allerlei vreemde zaken aan. Zoals een muziekzaal met een marmeren spiraal met notenbalk en een schilderij van een paard met acht hoeven, die ooit bij hem gebracht zou zijn. Een interessant bezoek, maar ook hier zijn we weer langer dan gepland.

Voor we terug naar de camper gaan, kijken we nog bij de Stift Nonnberg, waar Maria (weer van de Sound of Music) haar kloosterleven begon. We mogen er helaas niet in want het klooster wordt nog altijd bewoond door zusters. Ernaast ligt de vesting Hohensalzburg die we de afgelopen twee dagen hoog boven de stad hebben zien liggen. Met een tandradbaan zoeven we in 35 seconden naar boven. Hier zien we de vesting, gebouwd in de 11e eeuw en verschillende keren uitgebreid. Er zijn nog een aantal musea die we snel afwerken (in anderhalf uur tijd), zoals het Festungsmuseum, het Marionettenmuseum (waar natuurlijk de familie Von Trapp en de aartsbisschop Marcus Sitticus ook aanwezig zijn) en het Rainer-Regimentsmuseum. Inmiddels hebben we ook geleerd waarom de Salzburgers "Stierenwassers" genoemd worden.

Dan is het echt tijd om afscheid te nemen van Salzburg. De stad heeft ons verrast in positieve zin. Het is de hele dag prachtig weer geweest, zo'n 27 graden.  De zon gaat bloedrood onder, morgen regen!

Woensdag 22 juni

Na een paar toch wel hectische dagen hebben we vandaag niet veel op de planning.

We moeten wel laten kijken naar het knipperlicht en ook ons zonnedakhor zit niet meer goed vast. We regelen een afspraak voor één uur vanmiddag bij een campergarage, op een half uur rijden hier vandaan, bij Oberndorf.

Daarmee hebben we toch weer een planning en moeten we zorgen dat we de camper op tijd weer reisklaar hebben. Eerst nog maar eens buiten koffie drinken nu het nog aangenaam is.

Om 12 uur zijn we weer onderweg en we hebben zin in een paar dagen van rust, natuur en wie weet wat nog meer.

De camperman weet van wanten en heeft de problemen snel gefixt en nog geen uur later zijn we weer onderweg.

We zien een bordje met "Stille Nacht-kapel" en dan valt het kwartje: hier is het beroemde kerstlied geschreven. Daar moeten we natuurlijk even heen.

Een stukje geschiedenis: de tekst is geschreven door de pastoor en onderwijzer Joseph Mohr en de muziek door mede-onderwijzer en organist Franz Xaver Gruber en op kerstavond 1818 brachten de 2 het lied ten gehore buiten de kerk na de avondmis. Gruber begeleidde op zijn gitaar. Het lied sloeg zo aan, dat het inmiddels op de Unesco Wereld Erfgoed Lijst staat.

De kapel blijkt op de plaats te staan waar 'Stille Nacht' voor het eerst heeft geklonken. De oorspronkelijke kerk is er niet meer, de herinnering blijft en er is zelfs een museum aan gewijd.

Na deze verrassing rijden we verder naar het zuiden. We passeren nog een keer Salzburg, maar dan gaan we toch echt verder Oostenrijk in. Tenminste, de afgelopen dagen beginnen hun tol te eisen en na zo'n uur rijden zetten we de camper op de Stellplatz der Stadtgemeinde Hallein en gaan beetje rust pakken, boekje lezen ed. De regen begint steeds constanter te vallen, maar blijft matig. De temperatuur is aangenaam: zo'n 25 tot 28 graden.

Donderdag 23 juni

Het zonnetje schijnt bleekjes als we wakker worden, maar tegen 10 uur staat de koperen ploert weer te branden.

Zevenentwintig graden mogen we bijschrijven vandaag. Zo'n 11 km van Hallein vandaan ligt Golling en dat is ons doel. Een aantrekkelijke waterval en een leuk gebied om te wandelen. De parkeerplaats is snel gevonden, het ticket bemachtigen kost meer tijd. Er loopt gelukkig een man rond met een emmer en bezem en hij komt ons te hulp. Super fijn!

Na de koffie wandelen we op ons gemak naar de waterval. Het is inderdaad een mooie. Met veel geweld stort het water 79 meter naar beneden. De waterdamp levert mooie plaatjes op. Wat verderop worden we er zelfs door besproeid. We lopen verder naar boven, wel oppassen want de treden zijn behoorlijk glad. We komen bij de "hekselketel" waar het water zich verzamelt en door een smalle opening naar beneden wordt geperst. Helemaal boven komen we bij de bron. Het lijkt hier een simpel stroompje.. maar schijn bedriegt.

Na onze boterhammetjes weggewerkt te hebben trekken we de wandelschoenen weer aan en volgen de gele bordjes van een lange route tot aan de Kühschwalb. We steken een riviertje met een doorwaadbare plaats over. Goed dat er bijna geen water stroomt, dat zal in de herfst wel anders zijn. In de kapel van St. Hubertus (de patroonheilige van de jagers) hangt een mooi houtsnijwerk. Mooie uitzichten op de Hoher Goll en het Tennengebirge. We keren om en willen een ander pad terugnemen. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk: het ene pad is niet begaanbaar en het tweede is helemaal niet aanwezig. Dat wordt dus dezelfde weg weer terug wandelen. Bij terugkomst staan er 519 hoogtemeters en 10,7 km op de teller. Niet slecht voor de eerste echte wandeldag van deze vakantie. Achter onze camper grazen wat geiten op een weitje. Ze volgen elkaar op de voet, lijkt wel of ze aan elkaar vastgeplakt zitten. Grappig!

We rijden naar Kuchl om daar de nacht door te brengen op een parkeerplaats. Donkere wolken komen aandrijven. Volgens het weerbericht komen die de komende 24 uur met regen en onweer ons gezelschap houden.

Vrijdag 24 juni

Regen, die zal zo ongeveer de hele dag vallen met vanmiddag een paar uur droog ertussen. Het plan is om vandaag richting Abtenau te rijden om daar morgen te gaan lopen. Eerst maar eens de camper "entsorgen" en een parkeerplaats vinden om de regen te doorstaan.

Na een paar km vinden we een mooie plek en de koffie is snel gezet. Een paar uur later breekt de zon door. Naast de weg loopt een mooi fietspad langs een rivier: de "Lammerradweg". We hebben een paar uur voor het weer gaat regenen. De fietsen worden uitgeladen en we zien wel hoe ver we komen. De eerste km's gaan lekker rustig langs de rivier, maar dan stuiten we op de Lammerklamm. Vanaf hier rijden we eerst nog op een fietspad langs de weg en later op de weg. Het is behoorlijk klimmen en dalen, maar in 5 kwartier zijn we in Abtenau.

Bij de VVV geeft een enthousiaste medewerker ons volop informatie en met een pakket aan wandeltips en plattegronden kan de terugweg beginnen.

De lucht wordt al wat donkerder boven de bergen, dus we houden het tempo erin; dat is ook makkelijker nu, omdat de route stroomafwaarts gaat. Heerlijk fietsen zo tussen de bergen en langs de dan weer kabbelende en even later weer kolkende rivier.

We zitten al weer uit te zweten bij de camper als de bui dan toch nog losbarst. Op de teller staan 30km en 250 hoogtemeters.

Daarna is het tijd voor praktische zaken: boodschappen en een overnachtingsplek. Het eerste is zo gedaan, overnachten willen we vannacht wat rustig. In Abtenau is het ons te druk, dus rijden we naar Au. Daar vinden we de stille parkeerplaats van het Heimatmuseum. De enige buren vannacht zijn bouwmaterialen die her en der liggen.