Duitsland, weekend Weinachtsmarkte

Traditiegetrouw het laatste camperweekend van elk kalenderjaar op weg naar de Duitse kerstmarkten.  Münster en Osnabrück deze keer. Afgelopen jaar hebben we het gemist, alle gezelligheid en lekkere snoeperijen. Gelukkig kan en mag het weer.

onze reis in 1 oogopslag

Vrijdag 10 december

Vanmorgen warme broeken, jas, mutsen en handschoenen ingepakt en mondvoorraad gekocht. Ook nog naar de Kwantum om een paar tapijttegels en een schapenvacht vloerkleed te kopen. De vloer in de camper is in de winter zó koud. We hopen dat onze voeten nu wat warmer blijven.

Rond kwart over drie steken we de grens over. Het weer is nog prima: half bewolkt, beetje zon en 3 ⁰C.

Wat later arriveren we in Münster op de camperplaats Sentruper Sportanlage. Het openluchtmuseum en de dierentuin zijn dichtbij. Plaats genoeg en vanaf hier een kleine drie km lopen naar het centrum.

Er zijn 6 kerstmarkten, verspreid over de binnenstad. We hebben ze gemarkeerd in Maps.me. Nog even de maag gevuld, daarna de wandelschoenen aan en op pad. Het is inmiddels half zes. Het 1e gedeelte wandelen we over een vrij donker fietspad, daarna door woonwijken.
De eerste markt is niet zo heel groot, wel gezellig. Zo wandelen we het hele rijtje af, met o.a. de "Kiepenkerl" (marskramer) en Prinzipalmarkt met sfeervol verlichte pakhuizen en kerken. We eten een manakish, een soort pizza uit Syrië, lekker. Ook de Glühwein smaakt prima en weer 2 bekers erbij voor onze verzameling, die inmiddels al aardig richting de dertig gaat. Met 2 "zoenen" in de smaken "Baileys" en "After Eight" beginnen we aan de terugweg. Om kwart voor tien zijn we terug bij de camper.

's Avonds lezen we op onze mobiel dat de kerstmarkt in Osnabrück vanwege corona is gesloten. We zullen morgen dus een andere kerstmarkt of activiteit moeten gaan zoeken.

Zaterdag 11 december

Vanmorgen moeten we opnieuw beslissen wat te doen. Buiten is het erg koud, 3 graden vorst, en het bed is warm, dus eerst nog maar even lekker blijven liggen. Nog een paar foto's gemaakt en knopen doorgehakt. Kerstmarkt in Essen is te ver weg en we besluiten om in Winterswijk een klompenwandeling te gaan doen.
Eenmaal onderweg zien we een richtingwijzer naar een kerstmarkt in Marbeck en die trekt toch wel meer dan een wandeling bij 0 ⁰C in grauw weer. Na nog een hele rit komen we bij de zeer grote parkeerplaats van het marktterrein, waar we direct weer doorgestuurd worden naar een andere, verharde, parkeerplaats vanwaar we met de bus weerom kunnen komen. Beetje ingewikkeld, maar goed.
Zo komen we dan toch op de Weihnachtsmarkt en nadat we onze QR-code hebben laten zien en de €10 entree hebben betaald kunnen we beginnen met genieten van een sfeervolle markt.
Veel kaars- en fakkellicht, 1000-en kerstlampjes en kerstversieringen en stalletjes met veel handwerk en dat alles grotendeels in een bos. En dan ook nog eens supergroot!  We scoren natuurlijk weer een Glühwein, anders is het geen kerstmarkt, en deze keer ook een "Wunderwaffel", een plaatselijke, knapperige wafel. We vinden ook een paar houten kerstversieringen en een theelichthouder gemaakt van een kokosnoot voor in de camper en we eten nog een paar heerlijke Flammkuchen. Tegen half 6 zijn we weer bij de uitgang, de bus komt net aangereden dus in no time zijn we weer terug bij de camper.

Op een half uur rijden is er een camperplaats met stroom, dus daar rijden we naar toe, rustig vanwege de mist, en om kwart over 6 staan we in Rhede op de Kirmesplatz. Het was uiteindelijk weer echt genieten vandaag.

Zondag 12 december

We zijn dichtbij de Nederlandse grens en het weer houdt niet over vandaag, ronduit regenachtig. Dus gaan we iets anders doen. Maart 2020 hebben we de Hamaland-route gereden, althans het grootste stuk van de 259 km. Laat nu net het laatste ontbrekende stukje hier vlakbij beginnen, in Borken! Dat wordt ons plan voor deze dag. Kunnen we morgen weer wat afstrepen van onze lijst!
Waterburcht Gemen in Borken is door de eeuwen heen gegroeid. Het herenhuis uit 1411 is aangevuld met gebouwen in barokstijl. Je kunt het van binnen niet bekijken, maar ook van buiten is genoeg te zien. Het Franciscaner klooster en de barokke Marienkerk (1719) staan pal ernaast. De laatste is wel te bezichtigen.
In Burlo is de volgende stop. Vanwege de nog steeds vallende miezerregen schieten we snel een paar foto's van het Oblatenklooster Mariengarten waar ook een gymnasium in is ondergebracht en de 13e-eeuwse kloosterkerk.
Dan bereiken we het grensplaatsje Oeding. Hier zijn de overblijfselen van de 14e-eeuwse Burg Oeding, toren en gewelven. Dit valt wat tegen. Twee kerken staan er nog op het lijstje. De Johanneskerk en de Jacobskerk (Jugendstil). Helaas zijn ze beide gesloten.
Ondertussen bekijken we de Formule 1 race in Abu Dhabi op onze mobiel. Spannend!

We rijden de grens over en besluiten de route te verlaten. De laatste routeplaatsen aan de Nederlandse kant kennen we, dus die slaan we over. De laatste stop maken we in Kranenburg bij de St. Antonius van Paduakerk. Daar aangekomen kijken we eerst in de camper de finish van Max en hij wordt wereldkampioen. Fantastisch, heel slim gereden en het geluk was deze keer met hem!

Hier in de kerk gaan we het Heiligenbeeldenmuseum bekijken. Tot en met zondag 9 januari is hier een Kerstgroepen-tentoonstelling vanuit de gehele wereld bijeen gebracht. Een mooie afsluiting van dit weekend.